Får snart tillträde till mitt nya radhus, och sitter därmed och funderar på diverse olika lösningar så att jag kan komma igång med renoveringen snarast.

I tvättstugan har jag för avsikt att sätta in en dusch. Har förstått så pass mycket som att jag inte kan ha en duschkabin i det enda relevanta hörnet eftersom vattnet kommer igenom väggen där från angränsande toalettutrymme mot tvättstugan. De två övriga möjliga hörnen är inte lämpliga av andra orsaker (det fjärde hörnet är inget hörn som kan anv öht - två dörrar på varsin sida om hörnet).

Detta medför alltså att jag måste ha duschen "fritt" mitt på en vägg. Vill helst undvika en duschkabin (rengörning) utan ha ngn typ av duschväggar. Har dock letat efter en lösning som INTE kräver HÖRN, men hittar inget.

Någon som har tips på hur jag ska lösa det hela? Gärna bilder, men förklarande text är helt ok oxå!!

/alacs

Är det möjligt att bygga ut två duschväggar från den enda tillgängliga väggen, säg 90 cm djupa, ca 90-100 cm mellan väggarna? Med ett draperi som stänger till vid duschning. Beror naturligtvis på hur påkostat du vill ha det, "väggarna" kan ju muras eller reglas upp.
Finns någon golvbrunn eller tänker du riva upp golvet i tvättstugan och installera golvbrunn?
Typ av golv, betong, klinker? Eller trägolv med matta? Många frågor.

Rummet är ca 4 m djupt och 2 m brett, se ritning här http://alacs.blogg.se/2010/february/mitt-hus.html . Golvbrunn finns, uppskattningsvis mitt under hon enligt ritning. Ho och tm kan flyttas - det primära är att det blir ett logiskt ställe för dusch. Rör kommer in från wc via klk.

Klinker på golv. Kakel på vägg upp till ca 1,8 cm.

Jag lyfter upp tråden, så får de mer kunniga på forumet en chans att komma med förslag.
Av ritningen att döma så är det inte så enkelt att få in en dusch, men helt omöjligt är det väl inte.
En fråga ang ritningen, är det ett (högt placerat?) fönster på den bortre kortsidan, i nischen?
Med "det enda relevanta hörnet..." antar jag att du menar hörnet mot den lilla klk? Det borde väl vara möjligt att kröka upp vattenrören i klk och låta dem gå in till tvättstugan uppe nära taket och i alla fall göra duschhörnan i det hörnet. Och låta vattenrören komma uppifrån, lågt placerade vattenrör är ju ingen höjdare i alla fall i ett duschutrymme med tanke på risk för läckage.
Det blir en ganska rymlig dusch om du vill ha golvbrunnen inne i duschen.

Bygg upp en duschvägg, förskjut TM, tvättho och tvättbänk åt andra änden, visserligen hamnar allt "på rad".
Javisst ja, avloppet från TM och tvätthon måste ju gå genom duschväggen i alla fall.
Bättre förslag någon?

Beställde nyss en sån här.
Kanske kan det vara nåt (visserligen en kabin, men ändå)?

• 10366-201014414594256633_L.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att dra om rören inne i klk så att de därifrån går vid taket?

Sen 2 T kopplingar ner till duscharmaturen

Inte snyggaste lösningen men fullt fungerande och eftersom du ändå har TM & ho i rummet kanske det kosmetiska inte är det viktigaste?

Varför skulle inte rören kunna komma in genom väggen i duschen ?

Amatörbyggaren skrev:
En fråga ang ritningen, är det ett (högt placerat?) fönster på den bortre kortsidan, i nischen?
Med "det enda relevanta hörnet..." antar jag att du menar hörnet mot den lilla klk? Det borde väl vara möjligt att kröka upp vattenrören i klk och låta dem gå in till tvättstugan uppe nära taket och i alla fall göra duschhörnan i det hörnet. Och låta vattenrören komma uppifrån, lågt placerade vattenrör är ju ingen höjdare i alla fall i ett duschutrymme med tanke på risk för läckage.
Det blir en ganska rymlig dusch om du vill ha golvbrunnen inne i duschen.

Bygg upp en duschvägg, förskjut TM, tvättho och tvättbänk åt andra änden, visserligen hamnar allt "på rad".
Javisst ja, avloppet från TM och tvätthon måste ju gå genom duschväggen i alla fall.
Bättre förslag någon?
Fönstret sitter uppe på väggen (soutteränghus), direkt under taket. Ingen dum idé att flytta rören! Isåfall skulle de ju komma ut i tvättstugan i takhöjd, och därmed ingen fara för fukt i väggen. Problemet är väl lutning på golvet (knappast någon därifrån hörnet mot brunnen, tror jag) och avståndet till brunnen. Funderar på om man skulle bygga en "platå" ca 15 cm hög, och därifrån avloppet helt enkelt ha ett rör mot brunnen, som vid tm?

tallmilan skrev:
Varför skulle inte rören kunna komma in genom väggen i duschen ?
Man får inte ha vatten mot en vägg där rör går igenom, då man inte kan se om det skulle komma fukt in i väggen från duschen (otät genomföring). Minns inte var jag läst det, men det var i någon tråd här. Låter inte ologiskt.

Ingenjören skrev:
Kan det här vara något?
Ingen dum idé alls! Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.