4 352 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Hjälp - Dålig plattsättning
Vi har anlitat ett företag för att renovera vårt badrum och i torsdags började de med plattsättningen som vi inte alls är nöjda med. I hörnerna har de kaklat så att ena sidans plattor "ligger" över andra sidans plattor (på vissa hörnställen finns det tom inget mellanrum mellan kaklen). Är det inte meningen att det ska finnas utrymme för fog även i hörnerna eller kan man bara lägga mjukfog. Jag är rädd att det inte kommer att fästa ordentligt och att det kan då komma vatten in. Enligt broschyren "Riktlinjer för plattsättnng" från Byggkermikrådet så ska "kakel i lodräta innerhörn sättas så att de möts symmetriskt kant till kant", men det står inte varför. Är det rätt att göra så som dem har gjort? Imorgon kommer dem och ska fortsätta kaklingen och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera detta?
Givetvis kommer plattorna över motsvarandes vägg plattor men skär man snyggt så blir det inga större glipor. Eventuella glipor täcks sedan utav silikonet som endast är estetiskt.
Det är meningen att vattnet ska rinna bakom plattorna, fogen släpper igenom fukt/vatten på några sekunder.
Denna väta/fukt ska ju tätskiktet stoppa, plattor och fog är endast ett estetiskt lager.
Så jag får hoppas att du har ett tätskikt : )
Det är meningen att vattnet ska rinna bakom plattorna, fogen släpper igenom fukt/vatten på några sekunder.
Denna väta/fukt ska ju tätskiktet stoppa, plattor och fog är endast ett estetiskt lager.
Så jag får hoppas att du har ett tätskikt : )
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
OJ,låter som en klassiker detta!
Mitt tips: Låt hantverkaren göra färdigt först, och inspektera sedan. Förmodligen kommer du att bli förvånad över hur fint det blev!
Inte ovanligt att "lekmän" hänger över axeln och tycker det ser snett och vinnt ut innan fogningen är på plats. Fogen förlåter nämnligen en hel del.
Men kan du yrket, ska du givetvis hänga med och om du upptäcker att det inte blir bra stoppa jobbet så fort som möjligt. Men det lät inte så när du vart rädd för att det skulle kunna komma vatten bakom plattorna....
Mitt tips: Låt hantverkaren göra färdigt först, och inspektera sedan. Förmodligen kommer du att bli förvånad över hur fint det blev!
Inte ovanligt att "lekmän" hänger över axeln och tycker det ser snett och vinnt ut innan fogningen är på plats. Fogen förlåter nämnligen en hel del.
Men kan du yrket, ska du givetvis hänga med och om du upptäcker att det inte blir bra stoppa jobbet så fort som möjligt. Men det lät inte så när du vart rädd för att det skulle kunna komma vatten bakom plattorna....
Förstår om du är orolig. För många "proffs" slarvar och försöker sedan gömma missar de gjort.
fotografera det du tycker ser tveksamt ut.
Låt sedan hantverkaren göra klart och kolla slutresultatet.
Om det då ser fel ut har du dina bilder.
Att det ska vara problem med vatten i hörnen mm bör nog inte vara något problem då kakel/klinker inte är tätt utan det är underliggande tätskickt som sköter sådant. Snarare att det blir för tätt då silicon ibland används felaktigt i hörn och övergång mellan vägg och golv.
mvh Roland
fotografera det du tycker ser tveksamt ut.
Låt sedan hantverkaren göra klart och kolla slutresultatet.
Om det då ser fel ut har du dina bilder.
Att det ska vara problem med vatten i hörnen mm bör nog inte vara något problem då kakel/klinker inte är tätt utan det är underliggande tätskickt som sköter sådant. Snarare att det blir för tätt då silicon ibland används felaktigt i hörn och övergång mellan vägg och golv.
mvh Roland
Medlem
· Kronoberg
· 28 inlägg
Måste lägga mig i lite här, fastän jag inte har någon erfarenhet av plattsättning osv, men...
Man läser ju ganska ofta om folk som hyr in för att få diverse saker gjorda i sina hus och hem, för att under arbetets gång upptäcka något som ser konstigt ut.
Varför frågar man helt enkelt inte hantverkaren på plats varför han gör som han gör, istället för att springa till datorn o fråga på internet?
Hantverkaren måste ju i första hand veta vad han gör och varför.
Kommer han sedan med luddiga förklaringar och man känner att han kanske inte vet vad man håller på med, DÅ kan man ju fråga på nätet med stöd av lite bilder tex om det är ett korrekt utfört jobb han/hon gjort.
Måste ju bli mycket enklare för samtliga parter inblandade om fel och lustigheter reds ut medan de görs istället för att vänta tills efteråt. Plattor går väl sällan att ta bort utan att skada tätskiktet när de väl har torkat fast så att säga.
Det måste ju vara enklare att ha en dialog med hantverkaren under arbetets gång istället för att komma i efterhand och vilja ha något tillrättat, som ju lär bli dyrare för hantverkaren än om han korrigerat det med en gång.
Man läser ju ganska ofta om folk som hyr in för att få diverse saker gjorda i sina hus och hem, för att under arbetets gång upptäcka något som ser konstigt ut.
Varför frågar man helt enkelt inte hantverkaren på plats varför han gör som han gör, istället för att springa till datorn o fråga på internet?
Hantverkaren måste ju i första hand veta vad han gör och varför.
Kommer han sedan med luddiga förklaringar och man känner att han kanske inte vet vad man håller på med, DÅ kan man ju fråga på nätet med stöd av lite bilder tex om det är ett korrekt utfört jobb han/hon gjort.
Måste ju bli mycket enklare för samtliga parter inblandade om fel och lustigheter reds ut medan de görs istället för att vänta tills efteråt. Plattor går väl sällan att ta bort utan att skada tätskiktet när de väl har torkat fast så att säga.
Det måste ju vara enklare att ha en dialog med hantverkaren under arbetets gång istället för att komma i efterhand och vilja ha något tillrättat, som ju lär bli dyrare för hantverkaren än om han korrigerat det med en gång.
Stort tack för alla svar, Jag kan absolut inget om badrum och har därför läs lite varsstans för att försöka hänga med på vad de har gjort. Det är först när jag såg hörnkakelplattorna som jag reagerade. Jag pratade med hantverkaren imorse och de sa samma sak som ni nämnde att det är tätskiktet som stoppar vattnet och arbetsledaren nämnde också att vissa kakelplattor var för nära varandra och kunde gjorts bättre. De sa att dem använder bara mjukfog i hörnerna. De ha 2 hörn kvar att kakla idag så vi får se hur dem blev nu efter påpekandet. Jag har fotograferat för fullt under arbetets gång så allt är dokumenterat.
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Jag tror att många är något konflikträdda och vågar inte ifrågasätta hantverkaren på plats... Lättare att fråga en arbetsledare och eller folket på forumen.helena_sn skrev:Stort tack för alla svar, Jag kan absolut inget om badrum och har därför läs lite varsstans för att försöka hänga med på vad de har gjort. Det är först när jag såg hörnkakelplattorna som jag reagerade. Jag pratade med hantverkaren imorse och de sa samma sak som ni nämnde att det är tätskiktet som stoppar vattnet och arbetsledaren nämnde också att vissa kakelplattor var för nära varandra och kunde gjorts bättre. De sa att dem använder bara mjukfog i hörnerna. De ha 2 hörn kvar att kakla idag så vi får se hur dem blev nu efter påpekandet. Jag har fotograferat för fullt under arbetets gång så allt är dokumenterat.
Medlem
· Kronoberg
· 28 inlägg
Där har du förvisso en jättepoäng som jag inte tänkte på.Björn_Nilsson skrev:
Är väl inte helt ovanligt att byggarna (som många andra) vänder taggarna utåt med en gång man ifrågasätter deras arbete och kompentens.
Hoppas iallafall att det löser sig för dig Helena och du blir nöjd!
Ta dit en oberoende besiktnignsman och låt honom/henne besikta resultatet. Han kan allt om toleranser och regler och vet hur saker skall se ut, vad som är acceptabelt eller inte. Då finns det ingen tvivel om vilka åtgärder som skall sättas in.
Klicka här för att svara