11 906 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Hantverkaren har slagit en flisa i kalet, vad göra?
Sida 1 av 2
Hej fourmvänner
Har precis råkat ut för ett baskslag i barumsrenoveringen,
Badrummet är precis slutfört och nu har hantverkaren vällt något i i väggen så att en flisa har slagit ut i en av kakelplattorna. (Vita högblanka plattor i storlek 30*60)
Hur hanterar jag detta, tips mottages tacksamt.
Har precis råkat ut för ett baskslag i barumsrenoveringen,
Badrummet är precis slutfört och nu har hantverkaren vällt något i i väggen så att en flisa har slagit ut i en av kakelplattorna. (Vita högblanka plattor i storlek 30*60)
Hur hanterar jag detta, tips mottages tacksamt.
Har tyvärr ingen bild, men det är ett utslag i glasyren typ som en tumnagel,i ena kortänden
Själva plattan är alltså hel, det är glasyren/ytfinishen som är sabbad.
Hur det gick till vet jag ej, antar att något ramlat och tagit i precis i kanten av plattan.
Själva plattan är alltså hel, det är glasyren/ytfinishen som är sabbad.
Hur det gick till vet jag ej, antar att något ramlat och tagit i precis i kanten av plattan.
Det är väl fullt "godkänt" att byta en platta? Om man gör på rätt sätt;
Citerat från BKR: http://www.bkr.se/vanliga_fragor.asp
Citerat från BKR: http://www.bkr.se/vanliga_fragor.asp
Men jag skulle inte vilja att en klåpare gör det i mitt badrum!Kan man byta enstaka plattor?
Ja, det kan gå.
Torra utrymmen:
För att säkerställa att angränsande plattor inte blir skadade bör man kratsa ur fogen runt plattan innan den mejslas bort. Använd skyddsglasögon.
Våta utrymmen:
Här måste man även säkerställa att ett nytt tätskikt blir korrekt applicerat om det följer med den bortmejslade plattan samt att det nya får ett överlapp mot det befintliga tätskiktet i enlighet med tätskiktstillverkarens anvisningar.
Detta är en komplicerad operation som inte alltid gåratt utföra. Det finns dock inget generellt förbud mot bryta och reparera ett tätskikt.
Vi hänvisar till texten i den röda ruta på sid 3 i Branschreglerna BBV.