Vi ska renovera vårt badrum som har en "käck" färg a la cappuchino/orange från 70talet. Vad jag undrar är ifall det finns någon som kan rekommendera några snygga plastmattor? Eller kanske har bilder från sitt eget badrum med det som ni är nöjda med?
Vi har tänkt ha plastmatta istället för kakel. Dels för att det känns smidigare och varmare att gå på, vi vill inte ha golvvärme eftersom kåken är byggd på platta.

Helt rätt. Plastmatta är ett smart val. Vi renoverar jusst nu ett antal badrum. Väljer plastmatta trots att ALLA avråder oss...
Det är vattensäkert, till skillnad från kakel/klinker. Det enda som talar emot är det estetiska... Det är svårt att hitta snygga mattor. Alla ser ut att vara från 80-90 talet.... Det finns miljoner sorters kakel och plattsätatre men nästan inga plastmattor eller golvläggare. :-(
Vi hittade dock tillslut en golv+vägg matta på Armstrong som var ok och modern. Kolla på deras hemsida...

Börja efterfråga snygga mattor så kommer vi lösa många badrumsproblem!

Måla väggarna enligt Beckers eller Alcros våtrumssysstem. Det har vi gjort. Med matta på golv. Alla väggar, även innanför duschdörrarna, är vita. Lämnat en del av en vägg turkos som fond.
Bara att måla om när man känner för det... "Billigt" dessutom.

Kolla nämnda tillverkares hemsidor för inspiration...

Jag satte armstrong matta här...dom har några nya....
blev riktigt bra här..helnöjd....billigt och bra..och tätt..

Forbo har en ny kollektion ute nu, kan vara värt att kolla.

Tack för alla svar! :) Jag ska per omgående kika på nämnda webbsidor.
Vi är i startgroparna planeringsmässigt, bollar lite olika idéer... Minns ni ungefär hur lång tid det tog att få era badrum klara? Hade ni hantverkare till rubbet eller gjorde ni en del eller merparten själva? Vi måste ju ta in våtrumsexpert och elektriker troligtvis för belysningsbiten, men det mesta av förarbetet tänkte vi göra själva, med hjälp av min far som är kunnig. Ska man utnyttja rotavdrag är det väl bäst att sätta igång, bäst att passa på så länge det finns kvar.

Vi rev allt själva, inkl nertagning av en tegelvägg och bilning av betonggolvet. Sedan hade vi VVS till att dra nya rör till avlopp och tappvatten samt installation av WC och blandare, snickare till att sätta upp en ny vägg, nytt tak och mura lite och målare till att sätta väv och måla. Golvet hade vi en mattläggare till.

Mitt lilla tips är att titta på golvleverantörernas "proffs-sortiment".
När vi inredde toaletten i fritidshuset ville jag ha något antracitartat på golvet.
Efter att ha kommit i kontakt med Tarkett Eminent tidigare föll valet på den.
Låt er inte förfasas över varuproven på deras hemsida utan kika live..

Jag hade även en tanke på att lägga "skarvar" i form av ljusare svetstrådar. På så vis skulle det vara mkt svårt att vid en första anblick bedöma huruvida golvet var av sten eller pvc. Skarvarna hade jag tänkt lägga cc 600 / cc800 eller liknande. Skarvarna skulle givetvis inte vara genomgående.

/David

man sparar rätt mycket pengar på att göra en del själv..
som att slita ut den gamla mattan..eller kakel....
ta bort dusch.skåp och annat...vara med och hjälpa till el och rörgubbarna..bära in ..ta bort embalage så att dom kan göra färdigt snabbare....om man nu har dom på löpande som jag hade..då jag känner dom..

Litet badrum, ... 2 månader med eget månskensjobb.
Rivning, byte av stammar, ventilation, uppregling nyttgolv, väggar m.m.
Vi tog endast in röris+el+mattläggare.
Resten själva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.