Hej!

Håller på att renovera badrummet och kör med Bostiks system med tätskiktfolie\-duk. Efter att ha limmat upp våderna så märker jag att en våd sitter lite dåligt. Jag kan dra bort kanske 2 dm av våden längs kanten utan några som helst problem. Limmet under "nyper" fortfarande lite grann mot fingret och även mot folien men det verkar inte räcka för att hålla folien hårt på plats. Det blir liksom inte de där "trådarna" när man drar bort folien.

Min fråga är om jag bara kan lägga på mer lim eller om man måste riva ner hela våden, ta limtvätt eller slipa bort limmet (vilket lär bli en mardröm då det är klibbigt fortfarande) ? Det är StarTac jag kört med, verkar vara någon form av kontaktlim. Var ett h-e att rolla ut och hålla på med tycker jag.

Iom detta blir jag även orolig för övriga våder, känns ju inte bra om hela skiten ramlar ner dagen efter kaklet kommit upp! Skulle man kanske kunna snitta mitten på varje våd och testa dra i kanterna och sedan ev. fylla på med lim och lappa över med gummi o tätremsa ? Jag har redan börjat köra tätskikt på folieöverlappningarna nämligen så där kan jag inte testa dra bort och kolla längre...

Det konstiga är att jag (enligt mig själv iaf) gjorde rätt. Det är max 18 kvm vägg och limmet skulle räcka till 20 kvm. Burken var tom när jag slutade så det verkar ju som jag lade på rätt mängd. Gyproc Glasroc Hydro har jag som underlag.

Någon som kört med Bostik och vet?

vh Tobias

Det tar en jädra tid för geggan att torka. Jag använde Lip folie och lade golvet först. Dagen efter när jag skulle "tapetsera" väggarna så klibbade skarvarna på golvfolien fast under skorna så att jag drog loss en skarv. När jag kände på skarvarna så satt det väldigt löst. Ringde till Lip och skällde på dem. Fick veta att det tar minst 5 dagar innan det har torkat ordentligt. Vilket jag nu kan bekräfta att det stämmer, nu har det liksom vulkat ihop. Efter en dag ska det dock vara tillräckligt torrt för att man ska kunna kakla.

Blev tillslut så att jag rev ner våderna och började om. Hellre 3000:- i papperskorgen än det 10 dubbla ifall hela skiten ramlar ner när allt är klart.

Nu när jag gjort om visade det sig att jag har använt 10 liter lim istället för de 5 liter som enligt anvisning skulle räckt. Då har jag dessutom kört med limstrykare för att få det jämnt vilket jag inte gjorde på första försöket (pga att limmängden var för liten, fick inga lim "ränder" av strykaren). Nu sitter det som satan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.