5 209 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Vattenrör genom badrumsgolv
Hej Alla,
Jag är i stånd att köpa ett hus från 2006 och skulle behöva lite råd angående badrummet.
Badrummet är gjort 2006 och har ett badkar ståendes i hörnet till två ytterväggar.
Vattenrören kommer underifrån den gjutna plattan (alltså genom tätskicktet), det är rör-i-rör principen på dessa rör.
Allt verkar mycket gediget utfört i övrigt.
Enligt besiktningsmannen, Byggkeramiska rådet och Säkert Vatten så får inte vattenrören komma underifrån. Det skall bara vara avloppet som får det.
Eftersom badkaret står mot ytterväggar kan man kanske tänka sig att de inte dragit rören i väggen p.g.a frostrisk?
Hur går era tankegångar kring detta? Vid eventuell skada lär väl försäkringsbolaget anmärka på detta.
Tackar på förhand.
Mvh
Stefan
Jag är i stånd att köpa ett hus från 2006 och skulle behöva lite råd angående badrummet.
Badrummet är gjort 2006 och har ett badkar ståendes i hörnet till två ytterväggar.
Vattenrören kommer underifrån den gjutna plattan (alltså genom tätskicktet), det är rör-i-rör principen på dessa rör.
Allt verkar mycket gediget utfört i övrigt.
Enligt besiktningsmannen, Byggkeramiska rådet och Säkert Vatten så får inte vattenrören komma underifrån. Det skall bara vara avloppet som får det.
Eftersom badkaret står mot ytterväggar kan man kanske tänka sig att de inte dragit rören i väggen p.g.a frostrisk?
Hur går era tankegångar kring detta? Vid eventuell skada lär väl försäkringsbolaget anmärka på detta.
Tackar på förhand.
Mvh
Stefan
Ja, de gällde redan 2006.Stefan N skrev:
Tydligen så fick man inte dra vattenrör genom golvet i närheten av badkar och dusch fram till och med 2006.
Nu för tiden för man viss inte göra sådana genomföringar överhuvud taget i badrummet, alla vatten rör skall nu komma från väggen.
Mvh
Stefan
Känns ibland lite överdrivet med alla regler. Om rören hade varit i duschen hade det inte varit så bra, men annan yta som inte vattenbegjuts så mycket borde det inte spela nån roll, bara man skyddat genomföringarna ordentligt. Det finns miljoner badrum med rör ur golven utan problem. Avlopp är ju också en risk, om inte större, men de måste läggas i golvet av naturliga skäl.
Det borde finnas nån garanti på arbetet möjligen. Vi fick 10 år på vår renovering. Vet dock inte exakt vad den innefattar, men tror det har med tätskikt att göra bl a.
Det borde finnas nån garanti på arbetet möjligen. Vi fick 10 år på vår renovering. Vet dock inte exakt vad den innefattar, men tror det har med tätskikt att göra bl a.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Intressant....vilket år kom reglerna för att inte dra vattenrör genom golvet?
Trådlöst vatten är lösningen kanske!
Inredningstidningar är ju inte direkt kända för att vara praktiska annars, t.ex. tapet i badrum som de haft ibland är ju inte så lysande.
Annars en lösning där man bygger upp en klack runt rören är ju mer godkänt enligt försäkringsbolagen iaf, blir det läckage så tar det en stund innan det står vatten runt just genomföringen.
Inredningstidningar är ju inte direkt kända för att vara praktiska annars, t.ex. tapet i badrum som de haft ibland är ju inte så lysande.
Annars en lösning där man bygger upp en klack runt rören är ju mer godkänt enligt försäkringsbolagen iaf, blir det läckage så tar det en stund innan det står vatten runt just genomföringen.
Efter att ha pratat med diverse experter så verkar det vara viss skillnad på teori och praktik.
Vi har i alla fall bestämt oss för att ändå köpa objektet, man får ta det onda med det goda, som någon sa.
Ni skall alla ha tack för hjälpen.
Mvh
Stefan
Vi har i alla fall bestämt oss för att ändå köpa objektet, man får ta det onda med det goda, som någon sa.
Ni skall alla ha tack för hjälpen.
Mvh
Stefan
Klicka här för att svara
