Det ska bli badrum med kakel på väggarna i nya tillbyggnaden, och att det ska reglas cc 30 vet jag. Men i standardväggen "stående grövre reglar, plast, liggande 45x45 etc", är det båda regelverken som måste vara cc 30? Eller bara de liggande 45x45? De stående reglarna stjäl ju isoleringsutrymme så jag vill ju inte sätta dem tätare i onödan....

Borde väl funka, blir ju som sagt 300 cc. Sen skulle jag personligen tagit 45x70. Tänk på var du ska ha skåp mm så du sätta bitar även där. Skulle även isolerat mellan dom liggande reglarna.

Sen blir jag lite osäker på det där med plasten, tror du ska ta bort den annars bli det dubbla tätskikt. Men någon med 100 koll kanske kan svara.

ingen vägg i våtrum ska ha plast. och absolut inte mot yttervägg. tätskiktet får du i membranet/våtrumsbelegget.

Jag var lite snabb där, ville bara ge tillräcklig information för att folk skulle kunna fatta vilka reglar jag menade. Så jag vet att det inte ska vara ångplast i vägg mot våtrum och det var förstås tänkt att det ska vara isolering också mellan 45x45:orna :-)!

Men när vi är inne på det där med plast, hur gör man med skarven mellan den del av väggen som vätter mot våtrum och den del som vätter mot icke våtrum? De kommer ju ha sitt täta skikt i olika plan, icke våtrumsväggen mellan stående reglarna och 45x45:orna, och våtrumsvägg under kaklet.

Gör det inget eller ska man göra någon speciell abrovink där? Det är ju så viktigt att det blir tätt annars.

Ursäkta om jag hugger in i din tråd...

http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=129&Typ=AmaNytt

En lösning på problemet är att använda en mer diffusionsöppen vindskyddsfolie, som ersättning för plastfolien, vilken ansluts till övrig ångspärr. Risken minskar då för att inträngande fukt inte kan torka ut samtidigt som lufttätheten i konstruktionen kan bibehållas, åtminstone till viss del

Jag tolkar detta som att i badrummet skall/kan man använda en vindskyddsfolie som inte är diffusionstät. Synd bara att jag trodde mina snickare hade koll på detta (de är 'certifierade' på våtrum). Nu sitter jag med PE folie i mina ytterväggar... Som tur är så är bara gipset skruvat, inget kaklat eller tätskiktat. Bör jag riva lös skiten och göra om?

Kan tyvärr inte råda dig om ditt problem, själv skulle jag nog helt ounderbyggt skruva upp gipsen och göra om-gör rätt bara för känslan av att nu är det rätt.

Men tack för AMA-länken (och alla andra svar)! Man får väl anta att det är typ Windy vindstopp de talar om? Det är det alternativet jag tänkte köra med...

Snackade med lokala återförsäljaren för Ardex, han påstod att det var OK att ha plast i ytterväggarna, men bara om man satte deras tricom duk. Någon som har åsikter kring detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.