I källarplanet på den nyinköpta villan ( byggår 1964) finns i ena änden en avdelning med bastu och duschnisch. Duschnischen är belägen mellan bastuvägg och källarens yttervägg. Källarväggarna och källargolvet är ( vilket jag noggrant upplysts om av besiktningskillen som en potentiell riskkonstruktion) uppreglade och därefter beklädda med våtrumsmatta/klinker/kakel och på sina ställen innveräggspanel. I själva duschnischen som mäter ca 1 m bredd och 2 m längd är det kaklat och klinkrat med ett rostigt gammalt gjutjärnsavlopp. Som det ser ut nu håller vissa kakelplattor på att släppa och jag är med tanke på husets ålder och det faktum att föreskrivna fuktspärrar under kakel/klinker förmodligen saknas inte någe vidare pigg på att att börja storanvända duschutrymmet utan vidare.

Den långsiktiga planen är att anlita hantverkare och låta lägga helt nytt under- och ytmaterial i b.la. duschnischen och naturligtvis även få gjutjärnsavloppet utbytt. I nuläget finns dock både tids- och finansbegränsningar som gjort att jag funderar på en temporär lösning: att ställa in en "tät" duschkabin som i princip fyller ut hela duschnischen och att leda ned avloppet från denna duschkabin en bit ned i befintligt avlopp för att åtminstone temporärt förebygga fuktproblem i denna del.

Mina frågor;

1. Finns det några rena riskfaktorer jag bör beakta när/om jag väljer att kortsiktigt köra på denna "duschkabinslösning" ?

2. Var hittar jag en bra duschkabin (täta väggar, lätt att montera, med skjut eller svängdörr) som är överkomlig i pris och har dessa konstiga mått (br. 1 m, längd 2 m ) ?
Får jag bara en rekommendaton har jag inga problem att beställa från utlandet.

Som alltid, tacksam om någon finner tid och ork att svara

Bästa Hälsningar från ett mycket varmt Malmö
Jörgen :)

Handikappkabiner är längre, min är ca 160. (Tanten i huset innan hade rullator)
De är ju dock inte täta utan har duschdraperi på ena sidan.

Tack för tipsen och synpunkterna. Jag tänker spana vidare ett tag till - men inser, precis som nämnts, att en tvåmeterskabin nog kan bli svår att jaga rätt på.

Mvh Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.