1 418 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Bättre badrum förr, eller?
Jag håller på att renovera ett badrum. Byggt -1968 enligt snickaren som satt sitt bomärke på väggen!
Det var enligt de "regler" som man ofta använde då vad jag förstått.
Underifrån:
-27mm spåntat golvplank
-2 lager asfaltpapp/bitumenduk eller vad det kan heta?
-Däremellan kokad tjära/bitumen och även flytit ovanpå
-8cm betongkaka
-Klinker
Det var ett jädra jobb att få bort detta. Under pappen var det snustort och inga vattenskador.
Betongkakan har och skall stå blöt under alla år. Pappen har klarat husets rörelser med trästomme.
Så var branschreglerna bättre förr? Jag tror ärligt talat inte mitt nya badrum byggt enligt alla nya råd och matrial kommer klara 42år utan vattenskada... Enligt säkra källor kan man inte räkna med att de moderna matrialen tål mer än 10 år i ett trähus.
Visserligen var nog våtbelastningen mindre förr också... men bevisligen kanske det var bättre förr ändå?
Underifrån:
-27mm spåntat golvplank
-8cm betongkaka
-Klinker
Det var ett jädra jobb att få bort detta. Under pappen var det snustort och inga vattenskador.
Betongkakan har och skall stå blöt under alla år. Pappen har klarat husets rörelser med trästomme.
Så var branschreglerna bättre förr? Jag tror ärligt talat inte mitt nya badrum byggt enligt alla nya råd och matrial kommer klara 42år utan vattenskada... Enligt säkra källor kan man inte räkna med att de moderna matrialen tål mer än 10 år i ett trähus.
Visserligen var nog våtbelastningen mindre förr också... men bevisligen kanske det var bättre förr ändå?
Vilka är dom säkra källorna?Ugglan skrev:Jag håller på att renovera ett badrum. Byggt -1968 enligt snickaren som satt sitt bomärke på väggen!
Underifrån:
-27mm spåntat golvplank
-8cm betongkaka
-Klinker
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det finns ingen anledning att tro att de nya materialen skulle paja efter ex. 10 eller 15 år. En del av de badrum som görs (korrekt) idag kommer säkert att läcka, men en överväldigande majoritet håller säkert i 40-50 år.
De gamla badrummen med tjärpapp etc. har säkerligen haft sin beskärda del av vattenskador.
Jag har rivit totalt 3 badrum i mitt liv, alla 3 var utförda på liknande sätt som du beskriver. i 2 av dem fanns det allvarliga vattenskador som inte märktes förrän vid rivningen, det var skador på brädväggar, bärande reglar osv. I ett av badrummen så hade man byggt med tjära enl. ovan. Sedan monterat gipsskivor på tjäran för att få bra underlag för mosaik, helt utan skydd för gipsskivan. Nu var detta i en gästtoalett med minibadkar, så belastningen har inte varit så stor under åren.
I det badrum som var oskadat hade de i stället fuskat med annat (utfört 1960), en golvbjälke var i princip helt avsågad för att få fram toaavlopp, det var ca 40mm av 225 kvar, allt i underkant, inga ytterligare förstärkningar.
De gamla badrummen med tjärpapp etc. har säkerligen haft sin beskärda del av vattenskador.
Jag har rivit totalt 3 badrum i mitt liv, alla 3 var utförda på liknande sätt som du beskriver. i 2 av dem fanns det allvarliga vattenskador som inte märktes förrän vid rivningen, det var skador på brädväggar, bärande reglar osv. I ett av badrummen så hade man byggt med tjära enl. ovan. Sedan monterat gipsskivor på tjäran för att få bra underlag för mosaik, helt utan skydd för gipsskivan. Nu var detta i en gästtoalett med minibadkar, så belastningen har inte varit så stor under åren.
I det badrum som var oskadat hade de i stället fuskat med annat (utfört 1960), en golvbjälke var i princip helt avsågad för att få fram toaavlopp, det var ca 40mm av 225 kvar, allt i underkant, inga ytterligare förstärkningar.
Absolut rätt Abbedabbe. Hur vi använder badrummen är viktigt. Duschar direkt på golv/vägg är nog en av de absolut största orsakerna till vattenskadorna? Jag ville med tråden bara skapa lite debatt att trots alla dyra nya matrial, regler och annat är i alla fall inte jag säker att badrummen håller i 42år...
Byggbranschen kanske skall börja dra lärdom om hur man byggde förr? Inte bara utveckla nya metoder och matrial?
Varför kräver inte försäkringsbolagen att vi skall börja använda samma "jordbävningssäkra" helgjutna plastmodulbadum som i Japan...
?
Esteterna styr lite för mycket eller?
Byggbranschen kanske skall börja dra lärdom om hur man byggde förr? Inte bara utveckla nya metoder och matrial?
Varför kräver inte försäkringsbolagen att vi skall börja använda samma "jordbävningssäkra" helgjutna plastmodulbadum som i Japan...
Esteterna styr lite för mycket eller?
Redigerat:
det är snarare esteterna som styrs av producenter av kakel och annat smått och gott till badrum. Ingen är intresserad av att ett badrum ska hålla i evigheter. Fel kakelfärg , format eller vattenskada framkallar renoveringar och .....någon vill tjäna pengar på detUgglan skrev:
Badkar, plastmatta eller duschkabin är lämpligare ur fuktsäkerhetssynpunkt men kaklade duschväggar står först i alla kataloger. Inte ens en duschkar kan man köpa här för att säkra att vatten i duschen rinner direkt till avloppet utan omvägar genom kakelfixet. Man byter misslyckade golvbrunnar på löpande band i stället
gaia
Klicka här för att svara