Hej!
Har blivit dags att ta tag i renoveringen av mitt badrum i min lägenhet.
Eftersom jag har ett väldigt litet badrum skulle jag vilja ha en duschhörna med glasdörrar som man kan vika in mot väggarna när man inte duchar, dels för att få lite mer svängrum och för att jag tycker det är snyggt.
Har dock ett fönster som är väldigt dumt placerat vilket gör att de blir lite problem.
Någom som har någon smart lösning på problemet eller någon annan smart lösning?
Har gjort en liten bild på hur badrummet ser ut.
Som ni ser så kommer ena dörren till duchen mitt i fönstret.
Förslag?

Har blivit dags att ta tag i renoveringen av mitt badrum i min lägenhet.
Eftersom jag har ett väldigt litet badrum skulle jag vilja ha en duschhörna med glasdörrar som man kan vika in mot väggarna när man inte duchar, dels för att få lite mer svängrum och för att jag tycker det är snyggt.
Har dock ett fönster som är väldigt dumt placerat vilket gör att de blir lite problem.
Någom som har någon smart lösning på problemet eller någon annan smart lösning?
Har gjort en liten bild på hur badrummet ser ut.
Som ni ser så kommer ena dörren till duchen mitt i fönstret.
Förslag?

Hade exakt samma utgångsläge som dig (litet badrum, fönster ivägen för duschhörna), så jag beslöt mig för att flytta fönstret. Hade aldrig gjort nåt sånt förut, men det var inte så svårt och då fick jag till det som jag ville ha det. Körde själv med julas duschhörna å de vart kanonbra!
Såg nu att de va i lght.. så de kanske är lättare sagt än gjort att flytta fönstret
Såg nu att de va i lght.. så de kanske är lättare sagt än gjort att flytta fönstret
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Jag har gjort ett par badrum med exakt samma problem.
I det ena satte vi istället för två glasdörrar som bildar ett hörn, endast en, som är lite längre och med mer "böj". Detta funkade hyggligt.
I det andra murade vi upp glasbetong istället på väggen utan fönster. Sedan kompletterar man med en vanlig hederlig draperistång 90 x 90 (eller mindre mått om du behöver) hörnmodell som fästs ovan fönster. När duschen inte används dras draperiet in bakom glasbetongväggen. Detta är en bra lösning.
Duschdraperi kan vara fräscht om man bara ser till att byta ut draperiet med jämna mellanrum.
Sedan undrar jag om din ritning är skalenlig. Kan det vara så att det går att klämma in duschen till höger om dörren istället? Flytta dörren? Alla aspekter bör övervägas när man har ett litet badrum och vill göra det mer funktionellt.
I det ena satte vi istället för två glasdörrar som bildar ett hörn, endast en, som är lite längre och med mer "böj". Detta funkade hyggligt.
I det andra murade vi upp glasbetong istället på väggen utan fönster. Sedan kompletterar man med en vanlig hederlig draperistång 90 x 90 (eller mindre mått om du behöver) hörnmodell som fästs ovan fönster. När duschen inte används dras draperiet in bakom glasbetongväggen. Detta är en bra lösning.
Duschdraperi kan vara fräscht om man bara ser till att byta ut draperiet med jämna mellanrum.
Sedan undrar jag om din ritning är skalenlig. Kan det vara så att det går att klämma in duschen till höger om dörren istället? Flytta dörren? Alla aspekter bör övervägas när man har ett litet badrum och vill göra det mer funktionellt.
Nej ritningen är inte skalenlig men de blir nog lite tight att ha duschen till höger om dörren även om jag flyttar den så mkt de går åt höger. De är bara 150cm vägg till vägg vid dörren och idag sitter de en 80 dörr där, även om jag sätter in en 70 dörr så får jag inte plats där
Invitrea har speciallösningar på duschdörrar och har just en modell för dig som täcker fönstret men det kostar därefter, nämligen 12290 kr.
Leta efter en dörr som heter PH.43 http://www.invitrea.se/
PDF: http://www.e-magin.se/v5/viewer/fil...=1014&gAvailHeight=733&gInitPage=0&gHotspot=0
Leta efter en dörr som heter PH.43 http://www.invitrea.se/
PDF: http://www.e-magin.se/v5/viewer/fil...=1014&gAvailHeight=733&gInitPage=0&gHotspot=0
Jag har samma problem att lösa. Vi köpte duschdörrar först (som frun hade hittat och det var extrapris på) och mätte efteråt :blushing: Jag har funderat på om man kan sätta ett platt- eller fyrkantjärn som skruvas ovanför fönstret och limmas nedanför där det blir mer vatten och fästa dörren i det om nu inte dörren når upp över fönstret av sej själv. Har bilat ur så mycket golv som går men drar nytt avlopp som ska ha vattenburen golvvärme ovanpå så det kommer att bygga en hel del uppåt.
Har också tittat på länkarna som tank77 föreslår men vi har ju redan dörrarna så helst vill jag använda dom.
Har också tittat på länkarna som tank77 föreslår men vi har ju redan dörrarna så helst vill jag använda dom.
Tack för alla svar.
Får se hur jag gör när de är dags.
Tack tank77 för den de bra alternativet, men smakar de så kostar de ju som du sa.
Får se hur jag gör när de är dags.
Vi hade ett liknande problem i duschen på ovanvåningen. Snedtak och fönster i duschutrymmet. Lösningen blev snygg och enkel, men tog mycket tankekraft innan det var klart. Hoppas det framgår av bilderna hur jag gjort.
Gör en stordusch av hela kortsidan med kanske två fasta helglas och en glasskjutdörr i mitten. Om det blir problem med avrinning kan du alltid bygga upp golvet just där ca 5-10cm och har en brunn i mitten med fall mot den.
Då behåller du ljuset i rummet och får ett lite snyggare badrum än grannen
Då behåller du ljuset i rummet och får ett lite snyggare badrum än grannen
Klicka här för att svara