Har nu fått det kaklat, klinkrat och fogat och det mesta ser väldigt bra ut men i ett snehörn så är det lite sisådär.

Är det något ni skulle acceptera eller är det inom "hantverks"-månen?

På 2 bilder visas hur platterna ligger lite snett vilket gör att i vinkeln så syns det tydligt.
På den 3e bilden undrar jag om golv-fogen brukar gå upp 1cm eller om det är en sak man kan kommentera, tycker inte att det borde behöva bli så men jag har inte fogat med olika färger tidigare.

• fog.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kakel.jpg
    Skapa konto
  • kakel2.jpg
    Skapa konto
Det är ju inte helt perfekt, men ja skulle nog anse att de är godkänt. Det är ju ett hantverk, inte något som är serietillverkat på ett band..

T
Ganska lätt att undvika golvfog på väggfogen om man använder maskeringstejp!

Angående plattorna så är det förstås som alltid svårt att avgöra utifrån bilderna vilket intryck man får när man befinner sig i rummet, men kolla toleranserna i BKR's regler. Avvikelsen (fogsprånget) får inte vara så många procent av plattans bredd om det ska kunna kallas 'fackmässigt utfört', så jag skulle gissa att väggen på bilden hamnar utanför toleransen. Sen om man vill påpeka det det för hantverkaren, det är ju en annan fråga.

Jag kan ge lite exempel på vad jag tycker är fult och oacceptabelt men som vår entreprenör tycker är OK som jag har förstått det.

Det finns mer saker, men jag hoppas detta kan hjälpa dig lite i dina funderingar om hur du ska bemöta din entreprenör.

Mvh

• tapet 054.jpg
    Skapa konto
  • tapet 093.jpg
    Skapa konto
  • badrum 006.jpg
    Skapa konto
  • badrumsbygge 001.jpg
    Skapa konto
  • badrumsbygge 002.jpg
    Skapa konto
  • fogmassa2 001.jpg
    Skapa konto
Använder man Best tools när man bygger får man räkna med lite fel.

:)

Det hoppas jag inte de har använt, det är jag som vill visa språnget.

Bambi: Tack för bilderna,
Ja jag antar att entreprenören kommer att tycka att allt är bra, själv tycker jag att det är synd då allt annat blev bra men ytskiktet vid handfatet blev mindre bra, precis där man ser det mest....

Det finns vissa ställen där skillnaden fogsprånget är ca 2mm (BKR så bör det vara mindre än 1.3) men vad kan man
förvänta sig att en besiktningsman skulle göra med det? Knappast omkakling, skulle det mynna ut i en kommentar bara så är ju det inte värt något. Fogsprången stör mig inte så mycket men intressant att det finns regler som gäller bkr godkända men som de ändå inte följer.

Det går ju även att avvika från BKR's regler och ändå göra ett godkänt jobb, om omständigheter finns som gör reglerna orimliga/omöjliga, men det ska isåfall förklaras för- och avtalas med kunden.
De besiktningsmän jag varit i kontakt med har anmärkt även på estetiska defekter som egentligen inte påverkar funktionen, men det vore nog inte rimligt att begära att allt ska göras om, troligare då ett prisavdrag.

Hej Peter!

Kan du rekommendera någon besiktningsman?
Var går gränsen när allt ska göras om?
Om man får prisavdrag är det väl risk att det blir svårt att tuillämpa garantin på badrummet då man fått rabatt för felen?

Paul-Staffanstorp
Får du prisavdrag för estetiska "fel" så har ju inte detta med garantin på jobbet att göra...

På BKR's hemsida finns listor på besiktningsmän som genomgått deras utbildningar, och dessutom är de alla ackrediterade av SWEDAC, så jag rekommenderar att du väljer en som befinner sig geografiskt nära dig.
Kolla här: http://www.bkr.se/sok_besiktningsman.asp

Nu är duschkabin, blandare och kommod monterat.

Kommoden är lutar 5mm på 60cm, syns mot det raka kaklet...
Det där får de fixa, annars gör jag det, de verkar ha ruggigt bråttom nu...

Takduschstången från blandare och upp lutar betänkligt, men det är ju svårt att göra så mycket mer än att böja till röret så att det ser lite rakare ut

Redigerat:
Men nu känns det också mycket bättre, jag är hel nöjd med badrummet som helhet.
Det är ju jobbigt med ett rum som är så dyrt, kräver så mycket underarbete som skall vara rätt.

Det kostar ju på att varje kväll gå igenom dagens arbete för att ta ställning till om det är:
- enligt kontrakt
- korrekt enligt bkr
- som jag vill.
- rimliga förväntningar.

Samtidigt så är det ju ett hanterverk som görs av människor och man måste ju ha rimliga krav, skulle själv ha svårt att jobba under såna premisser.

Det finns ju inte heller finns jätte mycket pengar i varje badrum, skulle man tvingas göra om ett badrum så måste det vara ett helsike att ta igen det...

Jag tycker att hantverkare borde göra bra jobb. Alltid. Funderar varför finns så många slarviga. Det enda jag kommer fram till är att de tycker inte om sitt arbeta. AF tvingade ju folk till olika utbildningar och så gör de dåligt jobb. Bäst hade det att fråga hantverkare om han är noggrann. Kom på det för sent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.