Hej.
Som ni nu kanske vet håller jag på med mitt badrum...

Nu är det dags för brunnsmontage, och jag är lite kluven..

Förra brunnen satt monterad direkt i spånskivan. Så får man ju inte göra nuförtiden och jag har då som jag ser det 2 alternativ.

(jag ska spackla samt lägga klinkers på)

1. Såga upp en yta så jag kan montera kortlingar för brunnen samt dess monteringsanordningar. Fördel = Blir bra kortlat, enkelt att kortla. Nackdel = Försvagning av golvspånet?

2. Ta mig in underifrån, dvs plocka bort isoleringen underifrån, liggandes på rygg i krypgrunden. Fördel= ingen direkt åverkan på spånskivan, Nackdel= allt krypande och svårt att få det 100..

Hur göra? Blir försämringen av spånskivan försumbar?

Det blir ingen försvagning av golvspånet. Kortlingarna skall vara utförda så att de ger stöd både till brunnen och till spånet. En spånskiva får aldrig ha en kant utan stöd. Det är en av anledningarna till att brunnen inte bara får ha stöd i skivan, då får skiva en kant utan stöd när man sågat upp för brunnen.

Ok. Ojojoj, det innebär ju att jag måste precisionssåga upp befintligt spångolv..

Kan bli intressant att se..:)

Så man sågar helt enkelt upp så mycket så att man kan kortla för brunnens fästplatta?

Står på instruktionen som följer med brunnen.. Du ska såga upp ett hål med 27cm i diameter tror jag att de är.. Jag har precis gjort detta och jag har gjort så.. Sågat hål och trär ner brunnen i hålet, finns en platta annars å köpa som man skruvar i kottlingen och som är förberred för att bara trä i där också.. Kommer inte ihåg vad den heter..

Lycka till!!

Hej.

NU är den monterad!

Sågade upp spånskivan ovanifrån och kortlade, och monterade med hjälp av montageplatta 300 eller vad den nu hette.
Inte helt perfekt blev det (spånskivan lite stora springor) men det funkar nog.. Stumt är det iaf..

Tack för hjälpen, nu e de bara resten kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.