2 074 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fundering angående toalett vägg hängd eller vanlig
Ska precis på börja mitt badrums renovering. Håller på och köper in material..
Men funderar väldigt på om man ska ha sån vägghängd "inbyggd" eller så vanlig standard golvstående eller vägghängd..
Vill den inbyggda skapa väldigt mycket mer jobb och öka svårighetsgraden?
Jag ska ju ändå riva ur allt och regla cc30.
Nästa fundering var
- våtrums gips och rollad membran eller vanliga gips med svetsad badrumsmatta? vad tycker ni? ska ju lägga mosaik över detta sen
Mvh Kimmo
Men funderar väldigt på om man ska ha sån vägghängd "inbyggd" eller så vanlig standard golvstående eller vägghängd..
Vill den inbyggda skapa väldigt mycket mer jobb och öka svårighetsgraden?
Jag ska ju ändå riva ur allt och regla cc30.
Nästa fundering var
- våtrums gips och rollad membran eller vanliga gips med svetsad badrumsmatta? vad tycker ni? ska ju lägga mosaik över detta sen
Mvh Kimmo
Våtutrymme indelas enligt dom nya branschkraven i BBV 10:1 i 2 delar, våtzon 1 och våtzon 2. I våtzon 1 får du inte använda kartongklädda gipsskivor utan där ska det vara t ex humid board eller liknande. Kolla här så får du all info du behöver om detta med våtrum http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf Din fårga om toan passar jag på, har aldrig varit med och gjort en toalett som är vägghängd, så jag vet inte hur mycket arbete det är. Men det är nog mycket smidigare att städa om den är vägghängd kan jag tänka mig.
Krävs ju en vägg som funkar om vägghängningen ska bli bra även om man kan bygga en låda utanpå väggen också om det finns plats för en sån.
Vi har en vägghängd i källaren där vi kunde fästa den med genomgående bultar som hade rejäla brickor på andra sidan väggen. Eftersom den vägghängda stolen också ska ha plats för avloppsröret inne i väggen så när man tagit upp hålet för den krävs det antingen en speciell ram som man fäster i väggen och som sen stolen fästs i eller genomgående bult som vi använde. Vi har lättbetongväggar som inte är speciellt lämpade för att hänga tunga saker i därför fick vi välja en vanlig som står på golvet till övervåningen.
Det är nog lite enklare om man har reglade väggar och efter rivning kan regla och kottla som man vill där det behövs.
Vi gillar den vägghängda stolen mer än den på golvstående, dels för att det är mycket lättare att städa dels för att vi satte den vägghängda lite högre så höjden passar oss vuxna att sitta på.
Vi har en vägghängd i källaren där vi kunde fästa den med genomgående bultar som hade rejäla brickor på andra sidan väggen. Eftersom den vägghängda stolen också ska ha plats för avloppsröret inne i väggen så när man tagit upp hålet för den krävs det antingen en speciell ram som man fäster i väggen och som sen stolen fästs i eller genomgående bult som vi använde. Vi har lättbetongväggar som inte är speciellt lämpade för att hänga tunga saker i därför fick vi välja en vanlig som står på golvet till övervåningen.
Det är nog lite enklare om man har reglade väggar och efter rivning kan regla och kottla som man vill där det behövs.
Vi gillar den vägghängda stolen mer än den på golvstående, dels för att det är mycket lättare att städa dels för att vi satte den vägghängda lite högre så höjden passar oss vuxna att sitta på.
Klicka här för att svara