Jag bygger om badrummet i min stuga och för att inte få jättelustig utanpåliggande rördragning så vill jag skarva två rör inne i väggen (i våtzon 2).

Jag har förstått att detta kan vara ok om jag gör en inspektionslucka och om ev. läckage leds ut synligt i badrummet via skvallerrör, men jag förstår inte riktigt praktiskt hur jag ska gå tillväga. Finns det någon färdig "kopplingsbox" att köpa med lucka som har skvallerhål?

Hur gör man annars praktiskt för att läckage från någon av de två kopplingarna ska komma ut synligt och inte ner i trossbotten?

Hur ansluter jag inspektionsluckan till tätskiktet på bästa sätt?

M v h

Glada torparen

Dedt finns ju färdiga sådana skåp avsedda för PEX rörs fördelare. De har en typ av gummipackning som tätar slangarna mot botten där de kommer upp.

Jag har gjort liknande boxar till våra 2 badrum men där går luckan mot andra sidan av väggen där vi har förråd. Men med skvallerör mot badummet. Jag har då för in rören i utrymmet underifrån, hällt i flytspackel för att få en bra tätning runt rören och sedan fuktspärrat hela utrymmet.

Sist jag kollade efter skåp (för ett år sen typ) så fanns det inga som var godkända för mont. i badrum pga att det inte går att få det tätt mot tätskiktet/skåp, kan ju ha ändrats nu
Finns Hila luckor att använda som dörr om man gör som hempularen skriver
Trä i ett skyddsrör för PEXrör som du drar ut i badrummet som skvallerrör och täta så bra du kan

OK, tack för tipsen.

Jag har dock svårt att placera luckan på andra sidan väggen, utan jag skulle vilja ha den i badrumsväggen.

Om någon känner till en godkänd lösning så uppskattas tips.

Måste jag ha så stort skvallerrör som ett PEX-ytterrör, eller räcker det med ett diskret litet hål (ca 3 mm)?

Jag har använt elrör som skvallerör. Det räcker ju egentligen inte om en koppling skulle släppa helt. Men det lär svälja det som kommer från en delvis läckande koppling. Men skulle man klara att en koppling släpper helt, då skall det väl till typ 50mm avloppsrör, minst.

Så lite som 3mm skulle jag inte lita på, stor risk att den sätts igen av något så lite som en dammtuss.

99% av alla läckage är droppande kopplingar, press-, löd- eller klämkopplingar. Alla kan läcka. Man behöver inte ha en spygatt á la finlandsbåt för detta.

Kopplingslådor för rör-i-rörsystem, samt den lösning som är beskriven ovan fungerar, men problemet är att du är i ett våtrum där du vattenbegjuter väggarna. Jag tror inte sådana lådor finns godkända.

Alternativt, har man en tvättstuga i anslutande rum, så kan man förlägga alla kopplingar i det rummet.

Eller så gör du helt enkelt ett urtag i väggen som du fuktspärrar ihop med resten av badrummet och när du kaklar så sätter du dit valfri lucka.

Lösningen som blackadder nämner ovan låter smart, tack för det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.