7 819 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Förfarande för betalning badrumsrenovering?
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
hempularen skrev:
Hmm, ja det har du ju rätt i.
Ska tänka över saken och kanske förhandla med dem om betalningen. Känner att det egentligen är det enda skälet till varför jag inte väljer dem som ett självklart val nummer ett. Hade det inte varit för det här med startbetalningen så hade jag redan tackat ja till deras offert för länge sedan
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Hur har du det med referenser? Har du diskuterat med dem om hur de gör, verkar de kunna sina saker.
Jag håller med dig att om jobbet är klar och godkänt så finns det ingen anledning att dra ut på betalningen. Men jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att även om man skriver in 10 dagars betalningsvilkor så får man inte skicka en påminnelse förrän efter 30 dagar. 30 dagar efter fakturadatum då alltså.Personligen kör både jag och många kollegor med 10 dagar till privatpersoner och det är ju mycket för att vi har 30 dagar till våra leverantörer men oftast pågår ju arbetet några veckor också, så för att vi ska slippa ligga ute med pengar onödigt länge så håller vi oss med 10 dagar...
Är arbetet utfört och godkänt finns ju ingen anledning för en kund att ha 30 dagar på sig att betala för det utförda arbetet och materialet som är uppsatt hos dem kan jag tycka...
Det håller jag egentligen med om även om jag inte alltid lever upp till det i praktisk handling :blushing:När det gäller den här typen av fakturor så har jag ju pengarna, det är inte så att badrumsrenoveringen betalas när jag får lön liksom och det är inte speciellt ofta den här typen av fakturor belastar mej heller.Paul-Staffanstorp skrev:Personligen kör både jag och många kollegor med 10 dagar till privatpersoner och det är ju mycket för att vi har 30 dagar till våra leverantörer men oftast pågår ju arbetet några veckor också, så för att vi ska slippa ligga ute med pengar onödigt länge så håller vi oss med 10 dagar...
Är arbetet utfört och godkänt finns ju ingen anledning för en kund att ha 30 dagar på sig att betala för det utförda arbetet och materialet som är uppsatt hos dem kan jag tycka...
Ska skärpa mej med det här
Men ang. TS fråga så ser jag som viktigt att inte betala för arbete som inte är utfört och inte för material som inte är levererat så det skulle jag prata med dom som offerterar om.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det finns väl vad jag vet inga lagar och regler som bestämmer vad man har för antal förfallodagar på sina fakturor och en påminnelse får man väl skicka ut direkt efter förfallodagen om man så vill.ToA skrev:Jag håller med dig att om jobbet är klar och godkänt så finns det ingen anledning att dra ut på betalningen. Men jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att även om man skriver in 10 dagars betalningsvilkor så får man inte skicka en påminnelse förrän efter 30 dagar. 30 dagar efter fakturadatum då alltså.
Dock får man inte ta ut dröjsmålsränta förrän tidigast 30 dagar efter fakturadatumet.
Företag till företag så är det oftast 30 dagars kredit som gäller men det är inte heller lagstadgat vad jag vet i alla fall...
Klicka här för att svara