Byggahus.se

Placering och val av belysning i dusch

1. M
    Medlem Nivå 2
    Vi ska ha en 90x90-dusch med takdusch Mora Inxx, i ett hörn av ett 5,1 m2 stort badrum.

Belysning i övrigt kommer att vara Bernadotte-lampetter vid sidorna av och ev. ovanför badrumsspegeln samt troligen totalt motsvarande 4-5 inbyggda downlights i taket, troligen fyrkantiga, ställbara, lite större, med lampan lite längre in i armaturen för avbländningens skull.

Vilket blir den bästa belysningen i duschen? I ett annat badrum valde vi en spot mitt i duschen och valde därför sedan bort takdusch eftersom vi kom på att den skulle skugga. Nu när jag duschar med handduschen fastsatt högt och tittar upp blir jag bländad; inte helt behagligt.

Ett alternativ är att ha en spotlight rakt över den stora takduschrundeln och få en effekt att det strålar ut/ blir en ljuscirkel i taket samt ej bli bländad.

Ett annat alternativ fick jag från en butik idag där en säljare föreslog en LED-stjärnhimmel, gärna över både duschen och badkaret bredvid.

Vad tror ni om dessa förslag eller har ni andra, bättre?

Så här rekommenderar HSB ;-) : https://www.hsb.se/polopoly_fs/1.120386.1280929224!/bra belysning i bostaden.pdf , s. 10, bildtext och bilder nr 2