Hej alla kunniga?
Har en fråga om mitt duschutrymme.
Idag har jag plastmatta på golvet,duschkabin med avlopp som är ihopkopplat med handfatsavloppet,och det har funkat mycket bra.Har även toalett i samma utrymme,som är ca 5,5 kvm.
Nu till frågan:Jag ska nu ta bort duschkabinen och såga upp golvet (träbjälklag) och sätta i en golvbrunn dragen till avloppet till toaletten eftersom det avloppet är grövre än handfatsavloppet och sen göra en duschhörna som golvbrunnen är ämnad för.När det är gjort så lägger jag igen golvet och tänkte lägga golvgips på golvet(på plastmattan)och sen fuktspärra och klinka på det och sen sätta våtrumsskivor där duschdelen blir.
Är detta godkänt?
MVH:mickekarl

Varför lämna kvar mattan?

Därför det tar en jäkla tid och riva bort den!

I vilket fall är inte golvgips ok i Zon 1 om du kör efter BKR. Sen blir det ju i princip dubbla tätskikt.
Jag rekomenderar att du river ut golvet helt, lägger spån (golvvärme+armering) sen flytspacklar.

Golvet är spån under mattan c/c 600.Varför ska jag riva det?

S
sen om du görs så. så får du dublla tätskikt och det är inte okej.
gör rätt från början

mickekarl skrev:
Golvet är spån under mattan c/c 600.Varför ska jag riva det?
För att du inte orkade riva mattan. Sen är det ju bra att fixa c/c 30 för stabilitetens skull. Men gör som du vill, jag bara råder dig att tänka dig för.

En undran,vad gör det egentligen och ha som du skriver"dubbla tätskikt".Jag menar ju ändå att när jag lagt in golvgipsen,dock ej direkt där jag duschar, så gör jag ett komplett tätskikt med allt vad det innebär.Jag undrar då vad det egentligen gör om mattan är kvar?Golvgipsen stabiliserar ju också upp golvet så jag slipper sprickor i fogarna när jag "klinkar"

• Gilla
sesjon
  • Laddar…
S
du stänger in fukt. man skaper en fin grogrund för mögel.

det är som du ska byta takpannor på taket och sparar dom gamla och sätter dom nya på dessa

Jag struntar i snacket om dubbla tätskikt, det är kass. För att uppnå fullt stabilt av golv med cc60 regelavstånd så måste du limma golvspån och golvgips till en enhet för att uppnå full stabilitet.Det är alltså omöjligt med mattan kvar i mellan.

S
nog får ni gärna göra det. vill bara att det ska bli ett bra badrum. men kör ni på.

Jag blir lite ledsen:S.Jag tycker att ni är lite sarkastiska i edra svar.Jag menade inget illa när jag lade in min fråga men tycker att svaren har spårat ur.Jobbar själv som snickare och förstår vad man kan göra /bör göra.(Har sett många polska arbeten).Jag vet hur man SKA göra i våtrum,men jag undrade OM man kunde göra som jag frågade om.
Eftersom jag ställt denna fråga till många som inte varit säkra så ställde jag den på detta forum och jag vet nu svaret.
Tack alla!

Svaret är nej, gips är inte ok i golvet.

S
med tipsen vill dom flesta är att du får ett badrum som håller länge.

helst ska du ej ha plastmattan kvar. men matten tar 1/2-1 tim att tabort. beroende på yta

polska arbeten kan va bra då dom följer svenska byggregler inte annars.

När följer polska arbeten svenska byggregler?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.