6 300 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Golvgips på plastmatta?
Sida 1 av 2
Hej alla kunniga?
Har en fråga om mitt duschutrymme.
Idag har jag plastmatta på golvet,duschkabin med avlopp som är ihopkopplat med handfatsavloppet,och det har funkat mycket bra.Har även toalett i samma utrymme,som är ca 5,5 kvm.
Nu till frågan:Jag ska nu ta bort duschkabinen och såga upp golvet (träbjälklag) och sätta i en golvbrunn dragen till avloppet till toaletten eftersom det avloppet är grövre än handfatsavloppet och sen göra en duschhörna som golvbrunnen är ämnad för.När det är gjort så lägger jag igen golvet och tänkte lägga golvgips på golvet(på plastmattan)och sen fuktspärra och klinka på det och sen sätta våtrumsskivor där duschdelen blir.
Är detta godkänt?
MVH:mickekarl
Har en fråga om mitt duschutrymme.
Idag har jag plastmatta på golvet,duschkabin med avlopp som är ihopkopplat med handfatsavloppet,och det har funkat mycket bra.Har även toalett i samma utrymme,som är ca 5,5 kvm.
Nu till frågan:Jag ska nu ta bort duschkabinen och såga upp golvet (träbjälklag) och sätta i en golvbrunn dragen till avloppet till toaletten eftersom det avloppet är grövre än handfatsavloppet och sen göra en duschhörna som golvbrunnen är ämnad för.När det är gjort så lägger jag igen golvet och tänkte lägga golvgips på golvet(på plastmattan)och sen fuktspärra och klinka på det och sen sätta våtrumsskivor där duschdelen blir.
Är detta godkänt?
MVH:mickekarl
I vilket fall är inte golvgips ok i Zon 1 om du kör efter BKR. Sen blir det ju i princip dubbla tätskikt.
Jag rekomenderar att du river ut golvet helt, lägger spån (golvvärme+armering) sen flytspacklar.
Jag rekomenderar att du river ut golvet helt, lägger spån (golvvärme+armering) sen flytspacklar.
En undran,vad gör det egentligen och ha som du skriver"dubbla tätskikt".Jag menar ju ändå att när jag lagt in golvgipsen,dock ej direkt där jag duschar, så gör jag ett komplett tätskikt med allt vad det innebär.Jag undrar då vad det egentligen gör om mattan är kvar?Golvgipsen stabiliserar ju också upp golvet så jag slipper sprickor i fogarna när jag "klinkar"
Jag struntar i snacket om dubbla tätskikt, det är kass. För att uppnå fullt stabilt av golv med cc60 regelavstånd så måste du limma golvspån och golvgips till en enhet för att uppnå full stabilitet.Det är alltså omöjligt med mattan kvar i mellan.
Jag blir lite ledsen:S.Jag tycker att ni är lite sarkastiska i edra svar.Jag menade inget illa när jag lade in min fråga men tycker att svaren har spårat ur.Jobbar själv som snickare och förstår vad man kan göra /bör göra.(Har sett många polska arbeten).Jag vet hur man SKA göra i våtrum,men jag undrade OM man kunde göra som jag frågade om.
Eftersom jag ställt denna fråga till många som inte varit säkra så ställde jag den på detta forum och jag vet nu svaret.
Tack alla!
Eftersom jag ställt denna fråga till många som inte varit säkra så ställde jag den på detta forum och jag vet nu svaret.
Tack alla!
