Suhagg skrev:
Fermacellskivan får man sätta utan något under på cc600.
Jag kommer dessutom ha plywood under så hängslen och livrem :)
det är det värt när man bygger själv.
Ok, men i bilden står det plywood och reglar med c/c 450. Och det antar jag är för att väggen ska bli stadig, inte för att våtrumsskivan ska sitta sitta uppe. Stagar Fermacellen i sig upp väggen alltså?

Kommer texten du citerar från Fermacell? För i så fall så kanske dom inte tar ansvar för att väggarna är tillräckligt stadigt konstruerade för att hålla i 40 år, utan bara att skivorna kommer att sitta uppe.

Spännande tråd detta! Jag planerar själv att renovara badrummet, men jag har plankväggar i mitt hus. Antar att det kan betraktas som c/c = 0. :D

Stefan Bengtsson skrev:
Ok, men i bilden står det plywood och reglar med c/c 450. Och det antar jag är för att väggen ska bli stadig, inte för att våtrumsskivan ska sitta sitta uppe. Stagar Fermacellen i sig upp väggen alltså?

Kommer texten du citerar från Fermacell? För i så fall så kanske dom inte tar ansvar för att väggarna är tillräckligt stadigt konstruerade för att hålla i 40 år, utan bara att skivorna kommer att sitta uppe.

Spännande tråd detta! Jag planerar själv att renovara badrummet, men jag har plankväggar i mitt hus. Antar att det kan betraktas som c/c = 0. :D
Första bilden var ju ett exempel bara. Sen får man se vad varje tillverkare av det du ska använda säger. Fermacellen är stenhård och den stabiliserar en hel del. Citatet är från dem själva men jag tar gärna i lite extra för att vara på säkra sidan.

Inbillar mig också att skulle olyckan vara framme någon gång och ett försäkringsbolag tittar så tror jag att det är bättre gjort än vad minimum kräver är till min fördel.

Stefan Bengtsson skrev:
Är väggen byggd av tandpetare? :D annars är det ju svårt att få en cc mindre än bredden på plankan.. ;)

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
bobas skrev:
Är väggen byggd av tandpetare? :D annars är det ju svårt att få en cc mindre än bredden på plankan.. ;)
Plank brukar vara 80 mm tjock, spontad och sattes stående.
Dvs en massiv 31/4" trävägg, oftast i kvistfri kärnved.

Så CC 0 låter som en adekvat beskrivning om man skall jämföra med en "vanlig" regelvägg :thumbup:

Redigerat:
bobas skrev:
Touché!
:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.