Under byggnation av badrum (som kommer ta mellan 1-3 år av anledningar som svaras kommunalt V/A) så kommer vi att ha dusch i ett vanligt rum som inte är våtrumsbehandlat. Att ta tillvara på duschvattnet ifrån en duschkabin till dagens avlopp som går till stenkista på tomten ser jag inte som något problem, men jag är orolig för vattenångan. Jag tänker mig att hitta en beggad ångbastu/duschkabin med tak och därifrån leda vattenångan med en fläkt ut genom lämplig ventilation. Är det rätt väg?

ja det borde funka, om man sen kan hålla nere duschtiderna så är det nog ännu bättre, inte tonåringstider med ca 20-30min i duschen :)

Annars kan källare eller garage funka att ställa en kabin i

Det går inte att göra klart badrummet nu då och "bara" koppla om avlopp och vatten när väl det kommunala är på plats?

Vårt problem är att huset inte har någon vettig plats att bygga badrum idag (utedass) så vi kommer troligen att vilja bygga ut för att göra plats för badrum bl.a. Och något bygglov får vi inte förrän detaljplanen är klar vilket är om ca 1-2 år. Annars hade det förstås varit smidigt.

Något garage eller källare har vi heller inte...

nej då har ni ju inte mycket att välja på :)

bra ventilation och att man inte duschar alltför länge och kanske en avfuktare så borde det funka bra

nino skrev:
nej då har ni ju inte mycket att välja på :)

bra ventilation och att man inte duschar alltför länge och kanske en avfuktare så borde det funka bra
Avfuktare ja, det har jag inte tänkt på! :P

Tror ni det är hål i huvudet att köra badkar? Jag vet liksom inte hur mycket fukt det blir, och hur mycket fukt ett vanligt rum klarar av. Vi har ett skrymsle där man skulle kunna få in ett badkar, men duschkabin blir för högt med den takhöjden.

Varmt vatten avdunstar och ger kondens när det träffar en kall yta. Det gäller såväl dusch som badkar.
Ett vanligt rum är ju inte konstruerat för att klara detta.
Sommartid kan du ju kanske ha fönstret på vid gavel och ventilera mycket.
Vintertid är det ju värre.

Jag hade satsat på lösningen med en kabin med tak, och ventilationsanslutning med fläkt.
Gärna i kombination med en avfuktare.

GoForIt skrev:
Varmt vatten avdunstar och ger kondens när det träffar en kall yta. Det gäller såväl dusch som badkar.
Ett vanligt rum är ju inte konstruerat för att klara detta.
Sommartid kan du ju kanske ha fönstret på vid gavel och ventilera mycket.
Vintertid är det ju värre.

Jag hade satsat på lösningen med en kabin med tak, och ventilationsanslutning med fläkt.
Gärna i kombination med en avfuktare.
Fast ett badrum brukar ju ha samma tak som "vanliga" rum och i badrumstak behöver man inte/brukar man inte fuktspärra. Hur kan det taket klara sig då?

En tanke slog mig, leta efter en beggad byggbarrack eller liknande som man kan "bygga in" i huset för en kortare tid (läs tills ni får bygglov för utbyggnaden) där kan ni våtrumssäkra om det inte redan finns ett duschutrymme (måla med våtrumsfärg och lägga plastmatta eller liknande) kanske inte blir snyggaste lösningen men löser problemet (speciellt om den är ~15m2 då man då slipper bygglov)

För att den ska passa in bättre med huset panela och måla i samma färg (om ni har panel vill säga)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.