12 298 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Badrum i nybygge. Är det så här det ska göras enligt dagens regler?
Kommer göra 2st badrum i mitt nybygge och vill göra det bra.
Är det lika bra att göra hela badrummet som våtzon klass 1 för att det ska bli riktigt bra gjort?
Jag har tänkt så här.
70mm reglar med cc45.
15mm plywood
Vanligt väggips som i resten av huset.
Godkänt tätskikt
Kakel
Är det så det ska göras och är det bästa och mest prisvärda sättet just nu?
Är det lika bra att göra hela badrummet som våtzon klass 1 för att det ska bli riktigt bra gjort?
Jag har tänkt så här.
70mm reglar med cc45.
15mm plywood
Vanligt väggips som i resten av huset.
Godkänt tätskikt
Kakel
Är det så det ska göras och är det bästa och mest prisvärda sättet just nu?
Ytskikt av kakel på plastmatta som tätskikt eller på tätskiktsfolie
- Gipsskiva med kartong kan användas både i våtzon 1 och våtzon 2.
- Vid installation av tätskiktsfolie på gipsskiva med kartong ska leverantören ange om detta utförande är möjligt.
- Fukttålig skiva kan väljas om dokumenterad kompatibilitet mellan tätskikt och skiva är säkrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Skall du köra med vanligt gips så får du hålla dig till GVK reglerna fullt ut, inte blanda regler mellan GVK och BKR.
mest prisvärt vette katten...
15mm plywood är rätt dyr tror jag och kanske inget som din bygghandel har hemma, men den väggen är iaf testad och finns med i husAMA.
Tänk på att ska man följa reglerna till punkt och pricka ska väggen reglas enl. skivtillverkarens (våtrumsskiva / kartonggips) mont.anvisning, ska den skruvas i regel på 300cc så ska egentligen väggen reglas så, eftersom gipsskivan ska skruvas i regel inte bara i plywooden.
Förskjutna skivskarvar.
15mm plywood är rätt dyr tror jag och kanske inget som din bygghandel har hemma, men den väggen är iaf testad och finns med i husAMA.
Tänk på att ska man följa reglerna till punkt och pricka ska väggen reglas enl. skivtillverkarens (våtrumsskiva / kartonggips) mont.anvisning, ska den skruvas i regel på 300cc så ska egentligen väggen reglas så, eftersom gipsskivan ska skruvas i regel inte bara i plywooden.
Förskjutna skivskarvar.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Står det inte längst ner i bilden att gipsskiva med kartong inte får användas i våtzon 1 när folietätskikt används? Jag tycker det verkar tvetydigt.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det beror ju då på vad den tillverkaren (våtrumsgips, finns flera olika tillverkare) skriver om skruvningen. Om det skall skruvas med cc300, så behöver du ha reglat cc300. Det brukar finnas angivet både hur tätt skruvarna skall sitta i skivans lägdriktning (ex. 150mm), men också hur långt mellan varje skruvrad. Och hur nära kanten man skall skruva.
Våtrumssystemen innebär ju att du måste dels följa BKR reglerna (eller GVK), men också alla monteringsanvisningar från tillverkarna av det material du skall använda.
Edit: Detta var svar på inlägg #4.
Våtrumssystemen innebär ju att du måste dels följa BKR reglerna (eller GVK), men också alla monteringsanvisningar från tillverkarna av det material du skall använda.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Tvetydigheten, eller kanske rättare sagt oklarheten uppstår tillsammans med det som står i den grå rutan ovanför bilden. Där står att gipsskiva med kartong kan användas i både zon 1 och 2.largab skrev:
Jag tolkar reglerna som att om man ska ha kakel, så måste man använda våtrumsgips. För folie är det enda som är godkänt numera (ej rollat alltså). Har jag för mig att jag läst på annat håll.
I så fall så kan inte TS använda vanlig gips som i resten av huset, eftersom han han tänker ha kakel. Stämmer inte detta?
Redigerat:
Det verkar som precis ingen förstår detta fullt ut. Pratat med en i branschen och till och med han som går alla möjliga kurser säger att
det går inte att göra helt rätt.
Verkar som jag blir tvungen att göra det enligt vad jag tycker är bäst verkar det som. Blir det ordentligt och noga gjort slipper jag förhoppningsvis vattenskador och inget FB kommer behöva
lusläsa reglerna som just gällde i Juni 2012.
det går inte att göra helt rätt.
Verkar som jag blir tvungen att göra det enligt vad jag tycker är bäst verkar det som. Blir det ordentligt och noga gjort slipper jag förhoppningsvis vattenskador och inget FB kommer behöva
lusläsa reglerna som just gällde i Juni 2012.
Tack. Ska kika på det ocksåhempularen skrev:Det beror ju då på vad den tillverkaren (våtrumsgips, finns flera olika tillverkare) skriver om skruvningen. Om det skall skruvas med cc300, så behöver du ha reglat cc300. Det brukar finnas angivet både hur tätt skruvarna skall sitta i skivans lägdriktning (ex. 150mm), men också hur långt mellan varje skruvrad. Och hur nära kanten man skall skruva.
Det är inga oklarheter utan bara lite olyckligt ihopklippt.
Våtrumsvägg 2012 är framtagen i samarbete med säker vatten, gvk, bkr och försäkringsbolagen, flera av dessa hade kravet på förbud av kartonggips i zon 1 - så då blev konstruktionen med det förbudet.
Följer man bkr eller ska bygga enligt våtrumsvägg 2012 så är det våtrumsskiva som gäller i Zon 1.
Bygger man enligt GVK med traditionella krav på regling/kortling så är även kartonggips godkänt
Våtrumsvägg 2012 är framtagen i samarbete med säker vatten, gvk, bkr och försäkringsbolagen, flera av dessa hade kravet på förbud av kartonggips i zon 1 - så då blev konstruktionen med det förbudet.
Följer man bkr eller ska bygga enligt våtrumsvägg 2012 så är det våtrumsskiva som gäller i Zon 1.
Bygger man enligt GVK med traditionella krav på regling/kortling så är även kartonggips godkänt
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Att det inte går att göra helt rätt vet jag inte om jag håller med om. Visst, går man riktigt ordentligt på djupet med detaljer så kan man nog hitta detaljer som missas. Jag har ex. aldrig läst anvisningar från skruvtillverkaren, mer än vilken typ av bit som skall användas. Men det är fullt möjligt att det finns intressant info om lämpliga åtdragsmoment eller liknande.
Sewn finns det också en del odokumenterade saker man kan missa.
För ett par år sedan var det en medlem här som fick en vattenskada i ett hempulat badrum (han själv). Skadan visade sig bero på att metallramen till silen över golvbrunnen inte satt i fix runt hela vägen. En vass metallkant låg direkt mot tätskiktet, och troligen var det då liite svikt i den så att den gnagde hål.
Förs. bolaget vägrade ersätta, han ansåg att det stod ingenstans att ramen måste vara helt monterad med fix under hela kanten. Men det ansågs tydligen självklart att man skall inse att det inte får ligga en metallkant mot tätskiktet. Nu när man läser om det så känns det uppenbart, men jag kan tänka mig att det är lätt att inte tänka på det. Det finns säkert fler sådana missar man kan göra.
Sewn finns det också en del odokumenterade saker man kan missa.
För ett par år sedan var det en medlem här som fick en vattenskada i ett hempulat badrum (han själv). Skadan visade sig bero på att metallramen till silen över golvbrunnen inte satt i fix runt hela vägen. En vass metallkant låg direkt mot tätskiktet, och troligen var det då liite svikt i den så att den gnagde hål.
Förs. bolaget vägrade ersätta, han ansåg att det stod ingenstans att ramen måste vara helt monterad med fix under hela kanten. Men det ansågs tydligen självklart att man skall inse att det inte får ligga en metallkant mot tätskiktet. Nu när man läser om det så känns det uppenbart, men jag kan tänka mig att det är lätt att inte tänka på det. Det finns säkert fler sådana missar man kan göra.
Tack. Jobbar du med detta eller hur har du så bra koll? Tycker detta är riktigt oklart och förvirrande.kinglolle skrev:Det är inga oklarheter utan bara lite olyckligt ihopklippt.
Bläddrade nu i BBV och det går ju inte att få fram klart hur den ska se ut.
Jag tänkte köra våtrumsgips och göra hela badrummet som Zon1 om det inte är vansinnigt dyrt. Bara 8kvm stort.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
minst 1m utanför dushplatsen ska det vara våtrumsgips, sen kan det vara kartonggips om det inte är yttervägg.
Det blir oftast en väldigt liten del väggyta man kan sätta vanlig gips på (om det inte är ett jättestort badrum).
Jag använder alltid våtrumsgips i hela badrummen jag gör och folie i hela, tror det var ca 10% billigare med rollat, men förmodligen så får man köpa några extra hinkar med ångspärr och gummi och man får säkert över endel material så det jämnar nog ut sig om man ska göra ett...
Nu ska du ju göra 2st och vill du spara några 1000lappar så kan du ju blanda skivor och tätskikt, även om jag inte skulle rekomendera det
Det blir oftast en väldigt liten del väggyta man kan sätta vanlig gips på (om det inte är ett jättestort badrum).
Jag använder alltid våtrumsgips i hela badrummen jag gör och folie i hela, tror det var ca 10% billigare med rollat, men förmodligen så får man köpa några extra hinkar med ångspärr och gummi och man får säkert över endel material så det jämnar nog ut sig om man ska göra ett...
Nu ska du ju göra 2st och vill du spara några 1000lappar så kan du ju blanda skivor och tätskikt, även om jag inte skulle rekomendera det