Det dyker upp frågor titt som tätt ang. hur man flytspacklar så tog lite kort när jag spacklade ett ca 3,5m2 stort badrum med en golvbrunn

första bilden är strax innan jag börjar, har satt ut nivåpinnar för att ha koll på höjderna
12090068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Här är första hinken med "fall flyt " utslagen, använder ardex k75 med ca 3l vatten
12090069.jpg
Skapa konto

Andra hinken fall flyt, nu är lokalfallet klart
12090070.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Två hinkar till med flyt, nu ska det vara lite fall mot lokalfallet
12090071.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Någon hink till med spackel
12090072.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Sista hinken utslagen, totalt 175kg.
Total tid från att jag började blanda första hinken till att alla verktyg var rengjorda ca 50min men då var spacklet framburet vatten upptappat i en stor hink, så total tid kanske 2 - 3timmar
12090075.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Så här går det när man fuskar med tätningen...
Fixar till det med A45 innan tätskiktning
12090079.jpg
Skapa konto

:thumbup:

Kanonbra initiativ att lägga ut bilder på denna procedur. Men är det bara jag som endast kan se de första två bilderna och sista?

Samma för mig

Ok sittef i bilen nu så jag kan inte kolla upp det än

Intressant! :D

Jag ser alla...
Moderatorer: Skulle det inte vara bra med en speciell forumsdel där man bara har sådana här lathundar/korta procedurbeskrivningar? När/om jag någon gång ska flytspackla i framtiden kommer jag aldrig att hitta igen den här tråden. Men om man samlar dem i en speciell avdelning så kanske det finns en liten chans att man hittar igen tråden :)

• Gilla
torporoman
  • Laddar…
Nino, jag har några frågor:

Använder du samma flytspackel till hela golvet. Dvs samma till lokala fallet och övriga badrummet antar jag?

Hur lyckas du med att bygga upp det lokala fallet först utan att det flyter ut till övriga rummet? Låter du det stelna lite? Blandar du ganska tjockt?

Lägger du golvvärmen under eller över armeringen? Hur fäster du den i armeringen?

ja samma spackel till allt, Ardex K75

blandar spacklet med 3l vatten (normal mängd är 3,75-4l) och det är OK enl. Ardex anvisningar

golvvärmen ligger över armeringen, kabeln fäst med buntband i armeringen, utförs av behörig elektriker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.