Hej!
Jag har irriterat mig på ett rör till toaletten som droppar i min studentlägenhet. Jag var där och drog lite och detta resulterade bara i mer dropp. Fick lite panik när jag insåg att jag inte vet vart huvudbrytaren för vattnet finns (Det är flera studentlägenheter ihop så jag antar någonstanns i källaren).
Jag ska kolla med nån granne så jag vet men.. Hur ska jag dra skruvarna nu så det inte blir fel.
Jag tog ett kort på det hela så förstår ni. Jag är ganska säker på att droppet kommer från mutter nr 3 uppifrån men vill veta innan jag är där igen..
Mvh. Studenten :|
Jag har irriterat mig på ett rör till toaletten som droppar i min studentlägenhet. Jag var där och drog lite och detta resulterade bara i mer dropp. Fick lite panik när jag insåg att jag inte vet vart huvudbrytaren för vattnet finns (Det är flera studentlägenheter ihop så jag antar någonstanns i källaren).
Jag ska kolla med nån granne så jag vet men.. Hur ska jag dra skruvarna nu så det inte blir fel.
Jag tog ett kort på det hela så förstår ni. Jag är ganska säker på att droppet kommer från mutter nr 3 uppifrån men vill veta innan jag är där igen..
Mvh. Studenten :|
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
OM du skall dra så är det väldigt viktigt att du håller emot 2an när du drar 3an, så inte alltihop snurrar.
I kopplingen 3 kan det sitta en packning som ev. är slut. I så fall hjälper det inte att dra åt mer.
I kopplingen 3 kan det sitta en packning som ev. är slut. I så fall hjälper det inte att dra åt mer.
Eftersom du skriver studentlägenhet så utgår jag från att det är en hyreslägenhet. Ring hyresvärden så kommer de och fixar det åt dig. Försöker du fixa själv och något händer så blir nog inte hyresvärden så jätteglad. Tycker efter att ha testat olika boendeformer att den enda egentliga fördelan med hyreslägenhet är att man kan ringa till någon som kommer och fixar saker.
4 ser ut att vara en Ballofix. Alltså en ventil du kan stänga genom att vrida skruven som sitter där så den står "tvärs rörets riktning". Testa sen att spola och kolla att inget vatten fyller på i toan. Sen kan du testa att dra åt muttern 3.
Jag ringde hyresvärden. Han hade inte tid och ringde i sin tur rörmockare som skulle ringa upp mig. Han har inte ringt och det verkar inte som det blir nånting av det här idag. Problemet är ju bara att bägaren som dropparna droppar ner i fylls upp på ungefär 3minuter och man får ju inte in någon hink där under.
Jag har ingen lust att springa upp inatt och tömma vatten eller vakna med 10liter vatten på golvet i morgon.
Jag läste lite mer om "ballofixer" på nätet och ja det är ju en sån som sitter längst ner på röret så jag prövade att vrida på den och mycket riktigt... Nu är vattnet stoppat till toan. (Behöver jag gå inatt så kan jag ta vatten från kranen ner i toan).
Men jag tror kanske inte jag ska skruva nå mer på det här nu utan bara vänta tills rörmockaren kommer. Nu är iaf nattsömnen räddad!
Tack ändå för att tips! :-D
Student (med studie-ro igen)
Jag har ingen lust att springa upp inatt och tömma vatten eller vakna med 10liter vatten på golvet i morgon.
Jag läste lite mer om "ballofixer" på nätet och ja det är ju en sån som sitter längst ner på röret så jag prövade att vrida på den och mycket riktigt... Nu är vattnet stoppat till toan. (Behöver jag gå inatt så kan jag ta vatten från kranen ner i toan).
Men jag tror kanske inte jag ska skruva nå mer på det här nu utan bara vänta tills rörmockaren kommer. Nu är iaf nattsömnen räddad!
Tack ändå för att tips! :-D
Student (med studie-ro igen)
Klicka här för att svara

