Har en fråga angående en enligt mig bristfällig genomföring av rör i vårat nyrenoverade badrum. Vann budgivningen på ett radhus och vid besiktningen så kom det fram att det nyrenoverade badrummet inte var fackmannamässigt utfört. En firma med våtrumslicens gjorde om badrummet och efter det flyttade vi in. Nu är det så att jag inte tycker att rörgenomföeingen bakom badkaret ser särskilt snyggt ut och det kanske även kan medföra en risk för fuktskador då rören inte är fixerade av täckplattan utan går att vicka på. Någon här som sitter inne på lite kunskap och kan bedöma om det är värt att klaga på jobbet. Här kommer lite bilder.

Funkade inte att kopiera direkt från telefonen så här är länkarna till bilderna.
http://i1321.photobucket.com/albums...77E36D9-2064-000002EFBE57418E_zpsb1cf158d.jpg

http://i1321.photobucket.com/albums...EE96334-2064-000002EFB80BAE63_zpsa7b8a2e8.jpg

http://i1321.photobucket.com/albums...5E1E420-2064-000002EFB1259B9F_zps09065efe.jpg

Redigerat:
Krilleman
Denna genomföring skulle ingen besiktningsman godkänna.

Kladdet av silikon är amatörmässigt!

Jag tycker mig dessutom se ett gigantiskt hål bakom "kladdet" på vänstersidan, kakel-killen har inte borrat hål utan "jackat" ur plattan för genomföringen in till väggen?

Martin Timell hade tyvärr gjort det där bättre...

Redigerat:
Ger mig inte in på hur man får göra etc, men det var bland det fulaste jag sett!

Det är ingen seriös firma som renoverat. Genomföringen hade Olle 3 år gjort bättre. Den ser dessutom ut som att den är för nära intilliggande vägg. Och vem har våldtagit de kromade rören? Vad är det för äckligt gammalt rör med färgester på?

Krilleman
Ser ut som en "återmontering" av det gamla som gått åt skogen!

Ja lite så har jag resonerat också. Dock är det befintliga rör som han troligtvis har böjt ut vid renoveringen och sen bara lite enkelt böjt tillbaka. Ja det där härliga kladdet täcker inte hela vägen runt utan jag får in mitt finger mellan vägg och täckramen på ena sidan. Blir riktigt trött, när dom ändå gör om badrummet så ska det ändå fuskas

Brickan är ju inte ens fäst i underlaget. (Om det finns något underlag alls...)
Ja jag hade nog nästan gjort det snyggare och bättre själv, och jag har ingen "våtrumslicens".

Att det ser skrattretande amatörmässigt ut är en sak. Regelverket säger ju att rören skall vara väl fixerade.

MEN om det är Rör i rör PEX, vilket jag lite svagt gissar. Då är det ytterröret som skall vara fixerat, det är mot det som tätskiktet skall täta. Innerröret är alltid löst i förhållande till ytterröret. Väggbrickan skall givetvis sitta fast, men det är ingen överhängande risk för vattenskada så länge tätskiktet är monterat korrekt med rörmanschett.

Däremot så får inte fästskruvarna till väggbrickan vara lösa i väggen, så kan vatten tränga in i skruvhålen.

VAd är det på bilden, är det ett kopparrör?

Japp det är ett kopparrör. Är som sagt ingen rörmokare som har varit här och jobbat utan en snickare med våtrumslicens och han har då böjt runt dom gamla rören och som jag befarar gjort så att risken för vattenläckor, sprickor i rören kan förekomma. Försäkringsbolagen kräver att det ska vara fackmannamässigt utfört för att den ska täcka och det här ser inte så fackmannamässigt ut i mina ögon

T
Är det verkligen en "seriös" firma? Dessa brukar i alla fall inte köpa sitt tätskikt på Bauhaus. Och det är verkligen förtroendeingivande när det är snickaren som pular med rören:x

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Är det verkligen en "seriös" firma? Dessa brukar i alla fall inte köpa sitt tätskikt på Bauhaus. Och det är verkligen förtroendeingivande när det är snickaren som pular med rören:x
Kan bara instämma...
Jag är i branschen och jag känner mååååånga i branschen, men jag känner inte en enda seriös hantverkare som arbetar med Bauhaus tätskiktssystem... :x

Tror dessutom inte ens att Bauhaus ordnar våtrumskurser och han är skyldig att ha gått kurs hos tillverkaren för att vara godkänd att arbeta med tätskiktssystemet !!!

Sen kopplar man väl fan bort rör och annat innan man gör jobbet...
Hur får han annars på manschetter på rören m.m

Nä du... seriös känns han fan inte !!

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Är probau ett godkänt våtrumssystem?

Paul-Staffanstorp
stake skrev:
Är probau ett godkänt våtrumssystem?
Jo, det är godkänt av BKR, men om man som företagare ska arbeta med våtrum så ska man ha gått 3st kurser för att vara godkänd för att arbeta med detta.
Steg 3 kursen är en kurs som tillverkaren av tätskiktssystemen tillhandahåller, men jag är mycket tveksam till att Probau anordnar dessa kurser utan är nog mer inne på linjen att de säljer till hemmapulare och de får ju lov att göra allting i badrum UTAN att gå några kurser...

OTROLIGT men sant... :x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.