Hej!

Som nybliven husägare och ny på forumet har jag mängder av frågor! :)
Jag börjar med ett problem som har dykt upp i samband med vår badrumsrenovering.

För flera månader sedan köpte vi kar-och duschblandaren Croisette 592. Nu när renoveringen är i full gång så har firman vi anlitat funnit att blandaren enligt specifikationerna inte klarar det vattentryck vi har på orten där vi bor. Rekommenderat vattentryck är 2.0 bar och maximalt tryck 5.0. Enligt vår vattenleverantör ligger vattentrycket hos oss mellan 5.0 och 5.5.

Detta skulle enligt firman vi anlitat betyda att blandaren riskerar att slitas väldigt fort och i värsta fall gå sönder helt och de har därför rekommenderat oss att byta den.

Någon som har några tips eller funderingar kring detta?

Tacksam för svar!

/M

Man kan fundera på vilken livslängd en blandare har. Jag kan inte påminna mig att mina föräldrar någon gång bytte en blandare. Och de bodde i sitt hus i 44 år. Förvisso var det inte blandare utan vanliga kranar från början och trycket var knappast så högt. Men ändå. Sedan kan man fundera på vad 10% övertryck kan ge. förmodligen ingen skillnad.

Jag skulle inte vara orolig.

b8q skrev:
Du kan ju fundera på en tryckreduceringsventil:
[länk]
Tack b8q! Har du egna erfarenheter av tryckreduceringsventiler? Det verkar vara en bra lösning men jag funderar lite på det estetiska. Man skulle ju i och för sig kunna gömma undan den i "vattentäta lådan" bakom inspektionsluckan på något sätt så att den ändå är lätt åtkomlig.

Tack Fjelie 17! Även vi tror och hoppas att 10% övertryck inte är så farligt. Vår byggfirma var dock inte lika övertygad.

Inte jag men min far, som har en på inkommande ledning i sitt sommarhus. Där sitter den ju direkt på inkommande ledningen vid vattenmätaren, så du behöver ju inte ha den just i badrummet. Men då reducerar du förstås trycket i hela systemet och det kanske du inte vill?

O
Jag är inte lika säker.... även om den säkert är testad för högre tryck, men 10% extra konstant... det tror jag kan märkas.

Update: vi ringde tillverkaren i Italien. Teknikern vi fick prata med ansåg att 5.5 bar inte skulle innebära några som helst problem.

Har du kommunalt vatten så ska det väl vara dimensionerat för 10 bar?
Enligt min rörmontör öppnar inte säkerhetsventilen på varmvattenberedaren förrän 10 bar och då ska man ha marginal på det ( tror han sa 1,4Xöppningstrycket)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.