1 144 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fult dragna rör
Jag vill överklaga ett arbete gjort av en rörfirma i Jämtland. Det var ett försäkringsärende med självrisken 6000kr. Arbetet kostade 6000 och firman la rören utanpå väggar och tapeter för att undvika fördyring. Rersultatet ser förskräckligt ut! Kunden protesterade men firman vägrade ändra.Jag ifrågasätter om fästen på våtrumsväggen är enl våtrumsnorm. Om det är OK att dra rören PÅ en hallvägg som det gjorts enl bild,
Hur gör man för att reklamera utan att stämma?
Hur gör man för att reklamera utan att stämma?
Ja alltså har företaget nekat att göra om jobbet och anser det korrekt utfört? Utanpåliggande generellt följer absolut norm, däremot kan jag inte uttala mig om utförandet utan bild.
Är arbetet betalt så är alternativen bara att försöka använda försäkringsbolaget om de vill medla. Tyvärr lär de bara hänvisa till att kunden själv är byggherre och kommer inte vilja lägga sig i.
Då är det bara antingen att anmäla till ARN eller stämma via tingsrätten.
Är jobbet ej betalt kan man lättare bestrida kostnaden och då får företaget avgöra om de väljer att stämma kunden på betalningen
Är arbetet betalt så är alternativen bara att försöka använda försäkringsbolaget om de vill medla. Tyvärr lär de bara hänvisa till att kunden själv är byggherre och kommer inte vilja lägga sig i.
Då är det bara antingen att anmäla till ARN eller stämma via tingsrätten.
Är jobbet ej betalt kan man lättare bestrida kostnaden och då får företaget avgöra om de väljer att stämma kunden på betalningen
Ser ingen bild. Men om det är ett försäkringsärende ska ju badrummet återställas i samma skick som det var innan skadan, dvs var rören utanpåliggande förut blir de det igen och vice versa. Reklamation bör ställas till försäkringsbolaget, om det var de som arrangerade arbetet.
Om det inte var försäkringsbolaget som arrangerade arbetet, utan kunden, blir det klurigare. Som kinglolle nämner är utanpåliggande okej enligt norm, och det är därför svårt att kräva ändring om man som beställare inte på förhand definierat hur man vill ha det.
Klicka här för att svara