1 490 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Snabbfråga om reglar
Hej.
Skall renovera mitt badrum där det idag är 45x45 reglar på innerväggarna (cc 60).
Min tanke är att sätta dit en extra 45x45 regel mellan dessa så att det blir cc 30 istället.
Skivmaterial: Ett lager med våtrumsgips (byggmax-skivorna WAB).
Ytskikt: Kakel.
Blir detta tillräckligt vridstyvt?
Som alternativ har jag: dubbelgips (WAB) med förskjutna skarvar eller plyfa med enkelgips (WAB), men behövs det?
//Björn
Skall renovera mitt badrum där det idag är 45x45 reglar på innerväggarna (cc 60).
Min tanke är att sätta dit en extra 45x45 regel mellan dessa så att det blir cc 30 istället.
Skivmaterial: Ett lager med våtrumsgips (byggmax-skivorna WAB).
Ytskikt: Kakel.
Blir detta tillräckligt vridstyvt?
Som alternativ har jag: dubbelgips (WAB) med förskjutna skarvar eller plyfa med enkelgips (WAB), men behövs det?
//Björn
Det bör fungera med 30cc 45x45 reglar och ett lager gips. Jag tror det är skivtillverkaren som avgör vad som krävs. Se till och kortla precis överallt där du ska skruva upp något bara. Om du är beredd att offra lite utrymme så får du en oerhörd flexibilitet med 15mm plywood bakom, men det blir ju dyrare också.
Själv körde jag med 12mm plywood bakom gipset!
Själv körde jag med 12mm plywood bakom gipset!
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag tror med betoning på tror att det är för klent med 45x45 reglar. det brukar talas om 70x45. Möjligen blir det stadigt nog med plywood på båda sidor, men då kan man ju lika gärna köra med 70 reglar,
Det finns en synpunkt till. OM du tänker ha vattenledningar i väggen så krävs det 70mm tjock vägg för bockningsfixturen för PEX rör. Kör du med kopparrör skulle jag tro att det kan gå att böja dem även med 45mm tjock vägg. Men även avlopp till ett handfat kräver mer än 50mm tjock vägg.
Det finns en synpunkt till. OM du tänker ha vattenledningar i väggen så krävs det 70mm tjock vägg för bockningsfixturen för PEX rör. Kör du med kopparrör skulle jag tro att det kan gå att böja dem även med 45mm tjock vägg. Men även avlopp till ett handfat kräver mer än 50mm tjock vägg.
Tack för svaren.
Hade ju inte tänkt att köra plyfa på bägge sidorna utan bara på våtrummets sida. På andra sidan är väggen redan klar och där sitter det ingen plyfa.
Det blir väldigt omständigt att fixa till en "70-vägg" så det hade varit gött om det räckte med 45-or.
Angående vattenrör så kan man väl använda sig av en Uponor M6 väggdosa. Eller har jag förstått det helt fel?
Avloppet tar jag genom golvet..
Får man bäst böjstyvhet med dubbelgips eller gips + 15 mm plyfa?
Hade ju inte tänkt att köra plyfa på bägge sidorna utan bara på våtrummets sida. På andra sidan är väggen redan klar och där sitter det ingen plyfa.
Det blir väldigt omständigt att fixa till en "70-vägg" så det hade varit gött om det räckte med 45-or.
Angående vattenrör så kan man väl använda sig av en Uponor M6 väggdosa. Eller har jag förstått det helt fel?
Avloppet tar jag genom golvet..
Får man bäst böjstyvhet med dubbelgips eller gips + 15 mm plyfa?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Väggdosan kanske funkar med det måttet.
Klicka här för att svara
