Hej!

Jag har läst många inlägg om fall i badrum och känns tråkigt att behöva var en av dom som skriver om detta också.

Men jag behöver er hjälp och råd!?

Sätter jag ett vattenpass på högsta resp. lägsta nivån för att kontrollera fallet och jag följer vattenpassets undersida så ser jag en glipa på max. 2 mm på sina ställen (längd ca 150 mm) som blir mindre i ändarna mot högsta resp. lägsta nivån.

Hur ska jag resonera kring detta?

1. Toleransnivån är ok.
2. Risk för pöl samling som är för stor.
3. Prima dessa ställen och handspackla eller lägg ny flytspackling ovanpå
4. Annat förslag, vad?

Lite bakgrund
Gjuten platta, golv värme med nät, golvyta 3,2 m2

Tacksam för svar

T
Oj, alldeles för lite fall! Runt brunnen i en dusch ska det vara ett fall på 7mm-20mm per meter och ute på övriga golvet ska det vara ett fall på 5-10 mm per meter.

Så det är bara att flyta en gång till!

Men jag fattar det som att passet lagts längs med fallet (högsta till lägsta punkt) och att 2 mm avser hur djupa svackor som finns. Rätt tolkat?

2 - 10 mm per meter utanför duschplats är det väl?

2 mm glipa kan accepteras men detta beror just på vad fallet är på sträckan. Är fallet 2 mm på en meter så kan det bildas en pöl, men är fallet 10 mm på sträckan och glipan är 2 mm så är det inga problem med toleransen.

Lägg några enkronor under vattenpasset så får du en ganska bra koll, 1 krona är 2 mm tjock

• Gilla
Lande
  • Laddar…
Hej Tank77, det är inte fallet som är 2 mm mellan högsta och lägsta punkt

Högsta punkt är 17 mm och lägsta är 9,4-10 mm. Har räknat på fall 1:100.

Men säg att ett område mellan vägg1 och fram till lokalfallets början är 1230 mm, så inom denna längd finns ett område på ca 150 mm som är en "grop" med glipa på max 2 mm.

Ursäkta om jag formulerade mig tokigt.

Hej BiFuel, helt rätt uppfattat!

T
BiFuel skrev:
Men jag fattar det som att passet lagts längs med fallet (högsta till lägsta punkt) och att 2 mm avser hur djupa svackor som finns. Rätt tolkat?
Ja, såg det nu, får väl skylla på att det är "ganska" tidigt:x:wow::rolleyes:

Angående svackan så är det inga större problem bara det inte är bakfall åt ena hållet i svackan för då kommer ju vattnet att ställa sig som en pöl.

Jag hade nog spacklat ut denna svacka, blanda lite spackel och stocka av med vattenpasset.

Hej danielswe!

Jag är också en noggrann hemmapulare som vill att det ska vara rätt. Men frågan är vad man sätter sig i för sitts om jag handspacklar detta "lilla område".

Tack Fliken

Men hur resonerar en fackman, detta skulle jag vilja veta då?

Tank77.
Jag hade tänkt precis som du skriver att använda vattenpasset och dra ut området.
Men ska jag göra detta med vattenmängden 2,9 l på 20 kg(Handspackelmassa) eller 3,2 l (flytspacklingsmassa)?

T
Kvittar, kan tänka mig att det är lättare med löst blandat för en lekman.

Tack till er alla som svarat i denna tråd.

Ha det jättebra!!

Sm fackman hade jag resonerat att jag spacklat, då det tar 5 minuter och man sen slipper störa sig på det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.