Hej!

Jag har funderingar på att sänka taket och fälla in spottar i mitt badrum, och jag har en del funderingar.

såhär ser badrummet ut:
takhöjd 2,50.
1111111111111111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Material val? Är plåtreglar att föredra? Vad behöver jag för material isåfall? Och hur gör jag konstruktionen?

Har sen en ventilation som sitter ca: 20cm ner, ska man sänka taket under den blir det ju väldigt lågt, och över blir det ju nån spott som är lägre inbyggnadshöjd. Lite tips och råd på hur jag bär mig åt där?

1111111111111111111111.jpg
Skapa konto
111111111111111111111111111111.jpg
Skapa konto

Tack på förhand

A
Är det betong i taket? Jag skulle sätta 45-or eller 45x70 dikt mot betongen. Gles (28x70) på det på cc 300 och sen gips eller vad du nu vill ha för ytmaterial.

Då klarar du ventmöget. Och så kör du självklart med LED-armaturer, de bygger inte så mycket. Du behöver inte ha pottor.

O
Ventilationen får du inte blockera. så antingen går du ner till ovankant på ventilen eller så flyttar du ventilen så den hamnar i ditt sänkta tak istället med utblåset i taket istället. du får då dra en slang från den befintliga ventilen...

Med LED kan du klara sig på 45+12 totalt. Inget behov av extra volym ovanför LEDarna.
Reglarna kan vara trä eller plåt, och dom monteras längs med gipsen, och max cc60 mellan.

I ditt fall så skulle ju två skivor 900*2400 och en liten passbit göra att du klarar dig på två skarvar att spackla.

Tack för era svar.
Taket är i betong och jag har bestämt mig för att köra med plåtreglar, vilka bör jag välja då?

Ja, det går lika bra. Spikplugg att fästa med, och en borrhammare att borra hål med behöver du vilket fall som.
Ramen ytterst är viktig som resten av konstruktionen, speciellt i ett så litet utrymme. Med bra planering så minskar du antalet skarvar och slipper massa jobb med slipning.

Med 45*45 regel och 8*100 spikplugg så kan du köra en i varje ytterkant, ca 10cm in, och sen jämnt fördelat längsmed, max 60cm mellan.

Beroende på hur tjock putsen är så kan 8*80 fungera med, 8*100 är garanterat bra nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.