5 526 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
foga badrum. hur löser man smidigast hörnen. foga halv vägg?
Hej!
Jag letar på youtube efter hur man smidigast löser fogningen i alla hörn osv.
Det jag undrar är:
1. Täcker man hörnen med maskeringstejp eller något för att inte få fog där det ska vara mjukfog eller hur går man till väga?
2. Jag Har kaklat hela vägen ner till sista plattan som jag fått tips om att sätta dit efter golvet.
Det skulle vara lättare att få snyggt då. (kommer inte ihåg varför).
Jag undrar om man kan foga allt och sedan foga nedersta raden vid ett senare tillfälle eller blir det fula skarvar eller nåt knas då. (eventuellt bara foga halva väggen en dag pga tidsbrist och fortsätta annan dag).
3. Är det dumt att dra mjukfog längs golvet? Såg att farsan hade gjort det och det måste
ju vara lättare att täcka fula skarvar då (som är ganska vanligt på grund av kakelskära från Lidl och en riktig klåpare som använder den.)
Jag letar på youtube efter hur man smidigast löser fogningen i alla hörn osv.
Det jag undrar är:
1. Täcker man hörnen med maskeringstejp eller något för att inte få fog där det ska vara mjukfog eller hur går man till väga?
2. Jag Har kaklat hela vägen ner till sista plattan som jag fått tips om att sätta dit efter golvet.
Det skulle vara lättare att få snyggt då. (kommer inte ihåg varför).
Jag undrar om man kan foga allt och sedan foga nedersta raden vid ett senare tillfälle eller blir det fula skarvar eller nåt knas då. (eventuellt bara foga halva väggen en dag pga tidsbrist och fortsätta annan dag).
3. Är det dumt att dra mjukfog längs golvet? Såg att farsan hade gjort det och det måste
ju vara lättare att täcka fula skarvar då (som är ganska vanligt på grund av kakelskära från Lidl och en riktig klåpare som använder den.)
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
1. Försök använda hårdfog, dvs vanlig kakelfog så mycket det går. Silikon har en förmåga att bli trist och möglig efter ett tag. Måste du ha mjukfog i hörnen så är det bara att foga plattorna som vanligt och sedan ta en mejsel ed och rensa hörnen.
2. Det går enligt mina erfarenheter bra att foga små ytor åt gången.
3. Du skall inte ha mjukfog längst in i golv/väggvinkeln. Fukt måste kunna vandra från vägg ner till golvets tätskikt bakom keramiken.
2. Det går enligt mina erfarenheter bra att foga små ytor åt gången.
3. Du skall inte ha mjukfog längst in i golv/väggvinkeln. Fukt måste kunna vandra från vägg ner till golvets tätskikt bakom keramiken.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ja, du måste naturligtvis rensa bort ev fog i hörnen innan det stelnar.
Det gör ju inget om det blir lite fog kvar i hörnen heller som blir kvar bakom mjukfogen. Mjukfogen i hörnen använder man bara för att väggar rör sig lite mer så inte vanliga fogen ska spricka och bli ful...
Sådär ja!! Det var inte så svårt som jag trodde. Men fult blev det
Hade ingen koll när jag började kakla så jag använde alldeles för tjockt fix.
Detta gjorde att några plattor blev att stå ut lite längre än de andra. Tog vit fogmassa för att inte mina nybörjar missar
skulle synas så bra mot vitt kakel. Det blir riktigt markant med små skuggor vid kakelplattorna som sticker ut.
Bävar mig för att foga vägghängda toalådan nu. Vet att de sitter lite ojämnt där och det är det första man ser när man kommer in i rummet. Det säkraste är nog att aldrig göra klart badrummet
.
Får försöka att göra som min far när han gör missar: intala mig själv att det ser jävligt effektfullt ut.
tack för tipsen!!
Hade ingen koll när jag började kakla så jag använde alldeles för tjockt fix.
Detta gjorde att några plattor blev att stå ut lite längre än de andra. Tog vit fogmassa för att inte mina nybörjar missar
skulle synas så bra mot vitt kakel. Det blir riktigt markant med små skuggor vid kakelplattorna som sticker ut.
Bävar mig för att foga vägghängda toalådan nu. Vet att de sitter lite ojämnt där och det är det första man ser när man kommer in i rummet. Det säkraste är nog att aldrig göra klart badrummet
Får försöka att göra som min far när han gör missar: intala mig själv att det ser jävligt effektfullt ut.
tack för tipsen!!
Sedan är det så att alla småmissar inte kommer synas när väl inredning kommer in och man har normal belysning på o.s.v. så det blir säkert jättebra till slut
I övrigt verkar du ju redan ha fått svar på din fråga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden