Tänkte kolla med er som är mera kunnig i branschen än mig, ifall fakturan jag fått är rimlig. Den är ej specad tyvärr.

Golvläggare spacklat golv och väggar, väggarna behövde ganska mycket jobb. Han har även lagt matta på golv och vägg, ink bård. Badrummet är 1,6x1,8 m och han har varit på plats i ca 10 timmar (frugan har varit hemma och fört journal.

Våtrumsmattan är vanlig Forbo. Kostar väl cirka 350:- kvm.

För detta har jag fått betala 26000:- minus 10000:- i rotavdrag, alltså 16000:- för ~18kvm matta och 10 timmar jobb. Låter lite saftigt i mina öron, vad tycker ni?

Ber om ursäkt om tråden hamnat fel.

Mvh Mattias

• Gilla
rice
  • Laddar…
Hur var jobbet avtalat?
Fast pris eller löpande + material?

Låter rimligt.

Säg 1500-2000:- i förbrukningsmaterial, kanske 7-9000:- för mattan och 500:-/timme i arbetskostnad..

lapower skrev:
Låter rimligt.

Säg 1500-2000:- i förbrukningsmaterial, kanske 7-9000:- för mattan och 500:-/timme i arbetskostnad..
Hur blir det rimligt med din beräkning?
Din beräkning ger 2000 + 9000 + 5000 = 16000.
De har fakturerat 26000.

Be om en spec (måste dom ha för att kunna dra rot)
Om dom har dragit av 10000 i rot så borde dom fakturerat 20000 för arbetet (2000/timme)?

Jobbet är löpande

19200:- plus moms för arbete. Ska ringa och ifrågasätta fakturan på måndag.

Du skriver att han var på plats i ca 10 h.

Hantverkare brukar väl ta betalt även för restid till och från byggplatsen och tiden när de åker och handlar material till dig. Ibland även för torktid om den är så kort att man inte rimligtvis kan åka till ett annat jobb under tiden.

Jag tycker att 10 h låter mycket snabbt jobbat. Mina badrumsrenoverare har hållit på med att spackla och sätta skivor på väggar och tak i 10 dagar nu. Golvet var klart för ytskikt sedan tidigare. Badrummet är 3,5 x 2,1 m stort.

Låter orimligt dyrt med 2000 kr per timme. Troligtvis räknade ståtider, restider mm och inte bara på plats. Framkörningsavgifter? Allt detta brukar man avtala.

Vi betalade 12000 efter rot inklusive allt material.

2.3x2.3 .

Hade spacklat väggar själv, mattläggaren spacklade fall och skarvar på golvspånet.

De var där ca 8 timmar plus restid.

Mikael_L
Låter märkligt att han hunnit spackla golv och svårspacklade väggar och lagt matta på golv och vägg och bård på bara 10 timmar ...

Om det är ordentligt gjort så vill jag gärna anlita samma snubbe till vårt badrum på ÖV.

Mikael_L skrev:
Låter märkligt att han hunnit spackla golv och svårspacklade väggar och lagt matta på golv och vägg och bård på bara 10 timmar ...

Om det är ordentligt gjort så vill jag gärna anlita samma snubbe till vårt badrum på ÖV.
Svårspacklade väggar är ju en sak gör mig och en för någon annan, samtidigt vet man ju inte hur slutresultatet blev.

Nedan är arbetstiden för min hantverkare som inte spacklade väggarna.

17/10 10 min 1 resa. Primade golvspånet
18/10 07:33 - 8:55 1 resa spacklade lokalt fall och skarvar
18/10 14:12 - 14:49 1 resa tittade till spacklingen och fyllde i lite

21/10 07:30 - 10:35 1 resa + köpt klämring till brunn slipade golv och lade mattan, spacklade uppviket

22/10 07:30 - 10:30 1 resa slopa uppviket och satte matta på vägg, spacklade skarv mot bård

23/10 07:30 - 08:50 1resa slipade spackel och monterade bård, färdigt.

Hur som helst, enligt konsumentköplagen är din hantverkare skyldig att presentera en specificerad faktura. Innan han gjort det behöver du inte betala någonting.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.