Hej,

Ett nytt badrum ska byggas och efter att ha sökt en hel del på nätet om detta och inte blivit upplyst skickar jag ut frågan på detta forum.

Hur ska man göra för att få till putsade väggar i ett badrum (dock ej i våtzon1)? Jag kommer att ha glasmosaik i våtzon1 vid badkaret och på golvet kommer jag att ha svart skiffer 60x30. Övriga väggar vill jag ha putsade för den vackra ytans skull.

Förutsättningarna är följande: Träreglar och råspånt i väggarna. Vanligt gips är ju numera uteslutet... så det blir någon annan godkänd skiva på spånten att lägga tätskikt på.

Nu till den stora frågan... Kan man putsa på tätskiktet i ett badrum och i så fall hur gör man? Behövs det någon särskild primer eller funkar membranet som det?

Jag har läst någonstans att putsade väggar inte hör hemma på träkonstruktion pga för hög rörlighet i materialet. Det verkar rimligt men hur styvar man i så fall upp så att putsen inte spricker? Mineretskivor kanske?

Hoppas någon därute har erfarenhet som kan hjälpa mig i mina funderingar!

/Magnus

Är det ingen som har en susning????
/Magnus

K
Jag har erfarenhet av den.
Inga problem på regelväggar eftersom putsen sprickarmeras med glasfibernät.
Bilden i länken är från ett våtrum med trästomme som sändes i Arga Snickaren Säsong 5 Avsnitt 2 Kolla 38:17 in i programmet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.