Hej har satt upp våtrumsgips i mitt badrum och nu väntar jag på en mattläggare ska lägga in en tätskiktsmatta och nu undrar jag hur seriös jag ska vara med spacklingen på skruvhål och skarvar?. Och behövs våtrumsspackel eller räcker det med vanligt spackel? och ska det även vara remsor över skarvarna? Badrummet ska ju kaklas så vad jag fattar det som är det inte super noga hur jämt underarbetet är? Men vill ju göra så mycket som möjligt innan mattläggaren kommer. sen en till sak som jag har märkt att jag har att jag har en bula på väggen så det gör att väggen är lite ojämn på ett ställe, mätte när jag ställde ett långt vattenpass på bulan så är det ca 5mm som ojämnheten blir, går det att fixxa med fixet eller ska jag riva bort gipsväggen och eventuellt finsjustera regeln bakom? vad tycker ni?

Tackam för svar

Redigerat:
Det ska inte spacklas alls, varken med våtrumsspackel eller vanligt spackel. Det är inte utprovat för att klara hållfasthetskraven.

Jämna till före kakling görs mha fix direkt på tätskiktet.

Vad är det för tätskiktssystem?

5 mm borde gå att "dölja" om du bara informerar plattsättaren om det. Det kommer att komma folie på väggarna eftersom du har skivor så alla skarvar och små skruvhål kommer inte att synas...

Okej får tacka för svaren, jo vet inte riktigt vad den heter, skulle tydligen vara typ som en vanlig våtrummsmatta som man sätter dit, fast ytan är ju så klart lite mattare, så det går att kakla på. Men vad skönt då slipper jag spackla då:) får se hur jag gör då med den där bulan, vore skönt att slippa byta gipsskivan, får väll höra vad mattläggan säger.
Tack så länge

Spacklar alltid skarvar bakom tskmatta,lättare att gnida fast mattan minskar risken för blåsor. Sen att att det inte är så noga att underlaget är jämt är helt fel nöjd plattsättare nöjd kund. Visst det går att justera små skavaker svackor lättare bulor mindre lätt men man vill helst inte börja bygga med fix då får man ofta fortsätta hela vägen upp. Skurna stora plattor kräver bäst underlag medans små plattor följer underlaget bättre

Neijden: håller med dig i allt :)

Så kan man ju göra, men som jag sa så är spackel inte utprovat för att klara hållfastheten mellan de olika skikten. Gör man som du beskriver så får man ett badrum som inte är byggt enligt tillverkarnas anvisningar och därmed inte godkänt.

vad tror ni om jag slipar ner bulan tills jag är nöjd och det är jämt över allt sen sätter jag dit en ny gips skiva?över den andra, Badrummet blir 13mm mindre men det gör inte mig så mycket;) Nu är det ju så att jag satte upp gipsen före gjutning, men borde väll inte göra något om jag sätter en skiva ovanpå gjutningen på ett ställe?

Tack för fina svar

Gvk?

injonil skrev:
Så kan man ju göra, men som jag sa så är spackel inte utprovat för att klara hållfastheten mellan de olika skikten. Gör man som du beskriver så får man ett badrum som inte är byggt enligt tillverkarnas anvisningar och därmed inte godkänt.
Enligt "säkra våtutrymmen" kiilto är cementbaserat våtrumsspackel ett godkänt och lämpligt underlag för deras våtrumssystem! Jag spacklar alltid skarvarna före för att slippa ojämnheter vid uppsättning av duken och det blir lättare att sätta kaklet efter med en slät vägg.

Fint, då är det inga problem!

Jag är medveten om att det finns produkter som är godkända för detta ändamål, men om man frågar på ett forum ifall det kanske är bra att spackla skarvar med remsa så har man nog inte koll på vilka produkter som kan användas...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.