Jag håller på och renoverar ett badrum, och har rivit ut allt ner till reglarna. Har satt kulventiler/ballofix med klämkoppling på samtliga rör.

Nu tänkte jag skruva upp OSB-skivor + våtrumsgips och undrar då om jag kan låta klämring och mutter sitta på rören och acceptera att hålen i OSB och gips blir lite större än vad de annars behövt om rören vore helt rena. Hur stora hål är det brukligt att man gör i skivmaterial vid genomföring av 12 mm rör? Badrummet kommer slutligen att kläs med våtrumsmatta.

Går det annars att plocka av en klämringskoppling utan att kapa röret? Jag arbetar långsamt och måste kunna stänga av/sätta på vatten mellan varje arbetsmoment.

Tacksam för tips!

Krilleman
Det går att plocka bort klämring från kopparrör, men om du ska ha flera moment är det lättare för dig om du släpper ut röret längre och kapar bort ballofixen/proppen och monterar en ny klämring. Det är säkrare!

Säker vatten säger:
Hål för rörgenomföring i golv- eller väggskiva eller motsvarande ska vara utfört med högst 2 mm mellanrum mellan skiva och rör eller annan genomföringsdetalj.
Se fig. 2.6.

Sidan 24 i säkervatten!

Tack! Jag har inte så mycket rör att jobba med att jag kan kosta på mig att kapa det vid varje arbetsmoment, så jag får försöka plocka bort klämringen på något sätt.

Krilleman
Det går absolut att få bort klämringen med lätta knackningar/tryckningar runt om hela ringen. Då detta gör att själva ringen vidgas och efter en stund kan tas bort.

Men att göra detta flera gånger på samma ställe är inte optimalt.

Men klämringen måste väl ändå ses som förbrukad då, eller?

Krilleman
Ja, självklart. Ursäkta min otydlighet.

Ny klämring krävs varje gång!

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
men täta hålet i OSBskivan med tex latex / silicone eller fogskum, hålet i gipsskivan spacklar du eller tätar med latex ( inte silicone här då tätskiktslimmet inte fäster) ?

nino skrev:
men täta hålet i OSBskivan med tex latex / silicone eller fogskum, hålet i gipsskivan spacklar du eller tätar med latex ( inte silicone här då tätskiktslimmet inte fäster) ?
Funkar även gipsbruk?

vad som helst funkar väl egentligen, bara tätskikslimmet fäster på det

Krilleman
Bra ide med gypsum! Då går det ju lätt att fixa till större hål utan problem.

Man blir kanske för insnöad ibland ;)

Nu har jag satt OSB-skivorna och jag beslutade mig i sista sekund för att strunta i att demontera klämringar + mutter och hålen blev därmed lite större än rören. Eftersom jag ändå ska ha ett lager gips utanför så tänkte jag att det inte spelar så stor roll och jag ville inte inte korta/skada rören i onödan .

Tycker ni att jag ska täta hålen med träspackel eller vilket material fixerar rören bäst? Gipsbruk mm är ju inte så lämpligt till OSB tänker jag. Rören är ordentligt fastsatta i reglarna men det hade ändå känts bra att fixera dem ordentligt i OSBn också för extra stabilitet.

Hmmm. Blir det inte knäppningar i skarven osb/rör vid varmare/kallare vatten i rören?
Jag skulle nog antagligen struntat i det hålet och bara kört gypsum i gipshålet. Antagligen drevat med lite isolering först som bottning mot osb'n.

Tack. jag gör så.

En annan fråga, kan jag sätta våtrumsgipsen löpande, dvs helt utan att anpassa efter var reglarna sitter, i och med att jag har OSB bakom? Och i så fall ska jag nöja mig med att skruva gipsen i OSBn eller ska jag efterstäva att skruva gipsen genom OSB och träffa reglarna där det är möjligt? Vad är praxis?

P
Det ska skruvas med 2-lagers gipsskruv och dras i reglarna.

ACME skrev:
Det ska skruvas med 2-lagers gipsskruv och dras i reglarna.
Måste gipsskivorna anpassas så att kanterna kommer mitt över reglarna och att skruvarna därmed hamnar längst ut på gipsskivan, eller kan skruvraderna hamna "där de hamnar"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.