1 655 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur vet man om inbyggd toalett är godkänd?
vi köpt en från swedmart har ångrat mig
, men föra gång var rörmokare här o kollade på han frågade min man om var har den köpt? men min man kom inte ihåg butiken. han sa att han tror inte att den ska vara godkänd
det har gått mer än 2 mån vi köpt den så kanske vi kan inte lämna tillbaka , men ändå om den inte är godkänd vi köper en annan känd märke.
nu undrar jag hur skulle man veta om den är godkänd eller inte?
denna www.swedmart.se/toalettstolar/sabina-svart-rund
nu undrar jag hur skulle man veta om den är godkänd eller inte?
denna www.swedmart.se/toalettstolar/sabina-svart-rund
man tätskiktar hela badrummet innan man sätter dit ställningen, så även om den inte skulle vara med på sakervatten.se så borde det inte vara nått problem eftersom ev läckage kommer på "rätt" sida av tätskiktet och inte kan ställa till med någon större skada (förutsatt att allt är rätt gjort)
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Men jag kan tänka mig att rörmokaren inte vill installera den om den inte uppfyller svenska typgodkännande regler. När det gäller blandare så är det ju vanligt att "no name brand" inte klarar fullt vattentryck, enl svenska regler. Misstänker att det kan vara där skon klämmer med den här toan.
Ett annat problem som jag hört talas om med vissa inbyggnadstaoaletter. är att inkopplingen av vatten sker på utsidan av cisternen. Eftersom man sedan oftast bara kommer åt att serva genom cisternen (bakom "knapp plattan") så finns kopplingen utanför det inspekterbara utrymmet. På godkända stolar dras röret/pex slangen in i cisternen, och kopplingen sitter där.
Personligen skulle jag inte vilja ha en inbyggnadstoa av okänt fabrikat. Man måste förutsätta att ex. spolmekanismen kommer att behöva bytas innan man ser badrummet i sin helhet som slut. Har man då en toa där det inte går att få tag på reservdelar, så krävs det en orimligt stor insats att riva en inkapsling bara för att byta toa, om typ 10 år.
Ett annat problem som jag hört talas om med vissa inbyggnadstaoaletter. är att inkopplingen av vatten sker på utsidan av cisternen. Eftersom man sedan oftast bara kommer åt att serva genom cisternen (bakom "knapp plattan") så finns kopplingen utanför det inspekterbara utrymmet. På godkända stolar dras röret/pex slangen in i cisternen, och kopplingen sitter där.
Personligen skulle jag inte vilja ha en inbyggnadstoa av okänt fabrikat. Man måste förutsätta att ex. spolmekanismen kommer att behöva bytas innan man ser badrummet i sin helhet som slut. Har man då en toa där det inte går att få tag på reservdelar, så krävs det en orimligt stor insats att riva en inkapsling bara för att byta toa, om typ 10 år.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 638 inlägg
Den kostar ju inte så mycket, se de pengarna som en lärdom. Du kan inte byta ut en fixtur utan att göra om hela stora delar av badrummet. Välj en fixtur från Grohe eller Geberit
Klicka här för att svara