Hej, har fått gästtoalett renoverad. Ca 2 m2, rivning av gamla ytskikt, gipsning av väggar, flytspackling golv. mosaik golv samt kakel vägg o målning av tak. Hur många timmar bör det på ett ca ta?

Buggaren

Hur lång tid tog det?

sen tillkommer röris.

Buggaren

S
grovt räknat halva tiden.
vart det bara en person där för byggandet?

Hej,

en person som jobbat 70 h. Tror det har blivit ineffektivt eftersom det varit mycket "småskvättar", 4 h här och 5 där.

Buggaren

S
nästan två arbetsveckor för en liten toa. det är mycke det.

SBH skrev:
nästan två arbetsveckor för en liten toa. det är mycke det.
Visst. det är gjort "by the book". Gammalt kakel o klinker utrivet. Därefter klätt med ny gips. Flytspacklat o armerat golvet. Fuktspärr. Satt ny kakel inklusive en "pelare" av glasmosaik för att bryta av det vita kaklet. Mosaik på golvet. Jag har sagt det till min hantverkare och han menar att det är billigt....Allt material inklusive gips har jag själv köpt, transporterat hem och ställt utanför gästtoan. Jag tror att jag själv hade gjort det snabbare.

Buggaren

S
får fråga va han tog i timmen?

SBH skrev:
får fråga va han tog i timmen?
120 per timme. Men jag ser inte riktigt vad det har för betydelse. Om det ska vara en fördel att ha billigare timpris ska det ju inte istället gå åt så många mer timmar?

T
sepani skrev:
120 per timme. Men jag ser inte riktigt vad det har för betydelse. Om det ska vara en fördel att ha billigare timpris ska det ju inte istället gå åt så många mer timmar?
Vafalls? Ingen "riktig" hantverkare är så billig utan kostar i verkligheten 350-450 kr i timmen. Du måste antingen haft en polack eller pensionär hemma hos dig.

Om han var så billig så det ju inte mycket att gnälla över, jag förmodar att det är svarta pengar:rolleyes:

Är du förresten nöjd med jobbet som är gjort?

tank77 skrev:
Vafalls? Ingen "riktig" hantverkare är så billig utan kostar i verkligheten 350-450 kr i timmen. Du måste antingen haft en polack eller pensionär hemma hos dig.

Om han var så billig så det ju inte mycket att gnälla över, jag förmodar att det är svarta pengar:rolleyes:

Är du förresten nöjd med jobbet som är gjort?
Knappt att ens en polsk firma med svensk försäkring eller en pensionärsfirma tar 240kr/timme o sen ROT eller 120kr/svart...

sepani skrev:
Betydelsen är att om du hyr in en hantverkare som är mycket billigare än genomsnittet är det också rimligt att anta att denne är sämre än genomsnittshantverkaren. Tex betydligt långsammare. Varför skulle priset annars vars lägre?

• Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Nej, jag skulle vilja säga att han inte är långsammare. Och jobbet blev kanonbra. Det jag menar och inte var tydlig med är att timdebiteringen kryddats lite extra. Om anledningen till det är att han är billigare så är det ju i så fall samma resonmang som den "rotare" jag använde till plåtarbete hade när jag tyckte arbetet tog på tok för många timmar. Men du har väl ROT? sa han. Tanken är väl inte att jag och hantverkaren ska "dela" på ROT avdraget? Han får ju "normal" taxa i alla fall.

Buggaren

sepani skrev:
Tanken är väl inte att jag och hantverkaren ska "dela" på ROT avdraget?
Jo.

Nyfniken skrev:
Jo.
Hej. OK. så om ett arbete i verkligheten tar 10 h och jag får ROT avdrag så ska jag tycka det är OK att bli debiterad för 15h? eftersom jag ändå "tjänar" på det jämfört om jag inte haft ROT? Om det är så håller jag inte riktigt med...Buggaren

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.