3 196 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Bygga in vägghängd toalett.
Vi ska renovera badrummet i vårt nya hus och har mycket funderingar, men först denna.
Vi ska ha en vägghängd toalett, där vi bygger in fixturen i en vägg.
På golvet skall det vara plastmatta och kakel på väggarna.
Hur gör vi vid toaletten, med fuktspärr, plastmatta osv?
Vi ska ha en vägghängd toalett, där vi bygger in fixturen i en vägg.
På golvet skall det vara plastmatta och kakel på väggarna.
Hur gör vi vid toaletten, med fuktspärr, plastmatta osv?
Då antar jag att ni ska ha en med spolcisternen infälld i väggen. Generellt ska fuktspärren ligga bakom inbyggnaden och därigenom tåla ett läckage från den inbyggda cisternen. Även läckageindikering skall finnas så att ev läckage syns och kan åtgärdas före det ställer till något mer. Läs mer på säker vattens hemsida eller se till att få tag i de som kan reglementet för det är jätteviktigt.
Jag har byggt in en Ifö Sign i en liten skiljevägg mellan tvättstuga / bad-dusch. Ovanför denna sitter GVC. Jag satte obrutet tätskikt på båda sidor sen har jag en garderobsdörr så att man kommer åt GVC samt en inspektionslucka i nederkant så att man kommer åt anslutningen av vatten till WC samt kan inspektera ordentligt.
Att cisternen skall sitta innanför tätskikten har jag klart för mig, men frågan är hur jag skall göra med plastmattan?
Plastmattan skall ju ha ett uppvik(hur mycket?) och över där kommer kaklet.
Frågan är om "golvet" i facket i väggen kan vara på samma nivå som överkanten på mattan och där ha några dräneringshål, för att upptäcka eventuellt läckage.
Så frågan blir kanske hur mycket plastmattan skall vikas upp på väggen?
Plastmattan skall ju ha ett uppvik(hur mycket?) och över där kommer kaklet.
Frågan är om "golvet" i facket i väggen kan vara på samma nivå som överkanten på mattan och där ha några dräneringshål, för att upptäcka eventuellt läckage.
Så frågan blir kanske hur mycket plastmattan skall vikas upp på väggen?
Klicka här för att svara