Hej!
Efter att jag gjort precis allt i badrummet själv utom obligatoriska el-arbeten fick jag lite kalla fötter när det kom till blandarfästena. Jag tänkte att här har man verkligen bara ett försök på sig, jag tar in en rör-firma.
Suprise, det blev inte rätt när de gjorde det. Rören sticker ut så pass långt att de tar i blandaren så att den inte går att spänna fast. På en av fästena (160 cc) ska det sitta en 150-blandare med "adapter". Den lilla adaptern går inte heller att sätta fast.
Jag får ju förstås ta upp det ber rör-firman, men innan dess vill jag veta hur jag ska ställa mig till eventuella lösningsförslag de har.
Kan man ta av hela blandarfästet utan att riskera att skada tätskiktet? Jag tänker att skrivarna är ju skruvade i löst silikon som nu har härdat, går det att få lika tätt en andra gång? Det är ju de mest kritiska hålen i badrummet tänker jag.
Kan man kanske fräsa av rören genom att sticka in en Dremel med fräskula och fräsa av röret "inifrån"?
Andra alternativ?
De har gjort jobbet på löpande räkning. (Ca 2 timmar för två bandarfäste till bad och dusch samt tre rörutgångar V+K till vask och K till toa.) Kan man räkna med att de rättar till detta utan kostnad?
Här är bilder:
Efter att jag gjort precis allt i badrummet själv utom obligatoriska el-arbeten fick jag lite kalla fötter när det kom till blandarfästena. Jag tänkte att här har man verkligen bara ett försök på sig, jag tar in en rör-firma.
Suprise, det blev inte rätt när de gjorde det. Rören sticker ut så pass långt att de tar i blandaren så att den inte går att spänna fast. På en av fästena (160 cc) ska det sitta en 150-blandare med "adapter". Den lilla adaptern går inte heller att sätta fast.
Jag får ju förstås ta upp det ber rör-firman, men innan dess vill jag veta hur jag ska ställa mig till eventuella lösningsförslag de har.
Kan man ta av hela blandarfästet utan att riskera att skada tätskiktet? Jag tänker att skrivarna är ju skruvade i löst silikon som nu har härdat, går det att få lika tätt en andra gång? Det är ju de mest kritiska hålen i badrummet tänker jag.
Kan man kanske fräsa av rören genom att sticka in en Dremel med fräskula och fräsa av röret "inifrån"?
Andra alternativ?
De har gjort jobbet på löpande räkning. (Ca 2 timmar för två bandarfäste till bad och dusch samt tre rörutgångar V+K till vask och K till toa.) Kan man räkna med att de rättar till detta utan kostnad?
Här är bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer det att du har blandarfästen ifrån Mora? Det ser så ut på bilden med gummitätningen som ligger runt röret. Isåfall släpp skruvarna och dra av blandarfästen från rören, lätt som en plätt. Kontrollera att dom har kapat rören på angiven längd enligt anvisningarna. Här har montören troligtvis slarvat.
Pilla ut stödhylsan och kapa på nytt.
Pilla ut stödhylsan och kapa på nytt.
Jag tänker på skruvarna som blandarfästet är fäst med i väggen. Vågar man dra ut de skruvarna efter att silikonet iskruvhålen nu har härdat? Blir det tätt andra gången man drar i skruvarna? Mer silikon så klart... Men ändå...
(Ja, det är Mora)
(Ja, det är Mora)
Ja, i med silikon bara, bara att köra!Andreas Lundgren skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Men som sagt kontrollera längden på rören mot monteringsanvisningen, innan du kapar något.
Jo, det ska jag så klart göra. Just nu ser jag ju att det inte passar, och jag ser ju hur mycket som måste kapas. Men jag får väl kolla med monteringsanvisningen också.
Sitter det inte en stor självhäftande "häftkudde" på hela baksidan? Kommer den att överleva? De la dessutom silikon på hårdfogen som är mellan plattorna bakom blandarfästet för att det inte skulle rinna vatten bakom, så lite bök blir det. Så jag funderar ändå lite på att be dem göra om det. Har jag nu tagit in EN hantverkare under EN timme till hela badrumsrenoveringen att göra EN sak så vore det ju f-n om jag skulle behöva göra om det jobbet själv!
Sitter det inte en stor självhäftande "häftkudde" på hela baksidan? Kommer den att överleva? De la dessutom silikon på hårdfogen som är mellan plattorna bakom blandarfästet för att det inte skulle rinna vatten bakom, så lite bök blir det. Så jag funderar ändå lite på att be dem göra om det. Har jag nu tagit in EN hantverkare under EN timme till hela badrumsrenoveringen att göra EN sak så vore det ju f-n om jag skulle behöva göra om det jobbet själv!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
