2 562 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Nytt badrum med felfall (videofilm)
Sida 1 av 2
Hej på er.
Igår fick jag för mig att städa lite under badkaret.
Jag tänkte att, denna gång tar jag mig en ordentlig titt med lampa och varför inte testa fallet också.
Resultatet kan ni se i de två filmer jag länkat.https://vimeo.com/110927443
Jag har bott i lägenheten strax över två år.
Jag var den första köparen sedan en ganska välkänd byggfirma köpte upp flertalet lägenheter i vår BRF och sålde efter renovering.
Det där "röret"som syns i skarven mellan golv och vägg får mig bara att undra....
Ska jag bara ringa och säga, kom och riv ut badrummet och gör om gör rätt?
Hur skulle ni driva detta?
Tacksam för tips för att försöka få en snabb process mot byggaren.
Mvh Rått
Igår fick jag för mig att städa lite under badkaret.
Jag tänkte att, denna gång tar jag mig en ordentlig titt med lampa och varför inte testa fallet också.
Resultatet kan ni se i de två filmer jag länkat.https://vimeo.com/110927443
Jag har bott i lägenheten strax över två år.
Jag var den första köparen sedan en ganska välkänd byggfirma köpte upp flertalet lägenheter i vår BRF och sålde efter renovering.
Det där "röret"som syns i skarven mellan golv och vägg får mig bara att undra....
Ska jag bara ringa och säga, kom och riv ut badrummet och gör om gör rätt?
Hur skulle ni driva detta?
Tacksam för tips för att försöka få en snabb process mot byggaren.
Mvh Rått
Röret i väggen kan vara ett skvallerrör från en fördelningscentral och är i så fall helt i sin ordning.
Bakfall är trist, men hur mycket vatten blir det stående innan det rinner ner i brunnen? Jag menar det är i praktiken ingen fara om det blir stående några millimeter på en fläck.Det torkar upp rätt fort i ett badrum, särskilt om det är golvvärme.
Bakfall är trist, men hur mycket vatten blir det stående innan det rinner ner i brunnen? Jag menar det är i praktiken ingen fara om det blir stående några millimeter på en fläck.Det torkar upp rätt fort i ett badrum, särskilt om det är golvvärme.
Här kan du se en annan video ca 20 minuter efter att jag spolat på vattnet.mexitegel skrev:Röret i väggen kan vara ett skvallerrör från en fördelningscentral och är i så fall helt i sin ordning.
https://vimeo.com/110966263
Skvallerröret skulle då vara den mindre röret/hålet antar jag.
Men sedan ligger ju ett kraftigt rör synligt i skarven mellan vägg och golv, är ok att bygga på detta vis?
Vad är det för korkskallar som lagt 30*30? plattor inte konstigt att det inte är fall...
Rinner det fram utanför badkaret också? Om inte så är det nog tyvärr svårt att få dom att göra om...
Skulle tro att dom kommer erbjuda sig att lägga ett nytt golv ovanpå
Inte riktigt bra men behöver inte vara jättefel heller om fallet är bra i tätskiktsnivå, vilket är omöjligt att kontrollera idag
Rinner det fram utanför badkaret också? Om inte så är det nog tyvärr svårt att få dom att göra om...
Inte riktigt bra men behöver inte vara jättefel heller om fallet är bra i tätskiktsnivå, vilket är omöjligt att kontrollera idag
Ja det är 30x30 cm-plattor.nino skrev:Vad är det för korkskallar som lagt 30*30? plattor inte konstigt att det inte är fall...
Jag har en ny video där du kan se hur det rinner utanför.
https://vimeo.com/110976413
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Poängen med filmen är att visa att den som byggt badrummet inte kan sitt yrke.AnneFi skrev:
Med ditt resonemang så skulle man behöva fråga säljaren av en lägenhet om badrummet fungerar för en dusch också, utan rör ner i brunnen.
Sätter du upp en duschvägg kommer det garanterat rinna ut så mycket vatten så att man inte kan ta en längre dusch än 2 minuter.
Att då får gå ut och skrapa in en sjö med vatten 5-6 gånger varje gång man vill ta en längre dusch är fel, fel, fel.
Det som är värst är att jag är den första som bor i lägenheten efter att byggherren renoverat den.
Varför ens ha fall i badrum när man kan leda ner allt vatten med rör
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag försvarar definitivt inte detta då det inte ser bra ut, men jag håller med Nino om det där med 30x30 i ett badrum är ingen höjdare med vanliga brunnar.
Sen blir det lite missvisande då duschen strålar ut mot vasken så de e inte konstigt vattnet får en extra skjuts av detta mot vasken.
I branschreglerna står det ju också att läsa "Alternativ golvlutning kan avtalas." men det försvarar ju inte ev. bakfall.
Dock att de kan ha resonerat som så att bada och duscha gör man I badkaret och det lilla vatten som då kan söka sig sidan om karets kanter avdunstar av sig själv och i övrigt är det ju fast kopplat till brunnen.
De räknar väl inte med att man ska lägga duschmunstycket under karet och spruta vatten i de mängderna.
Som sagt inget försvar men dock.
Sen blir det lite missvisande då duschen strålar ut mot vasken så de e inte konstigt vattnet får en extra skjuts av detta mot vasken.
I branschreglerna står det ju också att läsa "Alternativ golvlutning kan avtalas." men det försvarar ju inte ev. bakfall.
Dock att de kan ha resonerat som så att bada och duscha gör man I badkaret och det lilla vatten som då kan söka sig sidan om karets kanter avdunstar av sig själv och i övrigt är det ju fast kopplat till brunnen.
De räknar väl inte med att man ska lägga duschmunstycket under karet och spruta vatten i de mängderna.
Som sagt inget försvar men dock.
Jag menar bara att problemet kanske egentligen inte är så stort eftersom tanken är att man ska duscha i karet inte under det.
Det värsta är väl att man inte upptäckte detta innan man flyttade in utan två år efteråt.
Det värsta är väl att man inte upptäckte detta innan man flyttade in utan två år efteråt.
Ja, har man inte upptäckt detta "fel" under två års tid känns det som det inte har varit något problem:xAnneFi skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I mitt förra hus började det bli sjöar under badkaret, och faktiskt på halva badrumsgolvet,
när man tappade ur efter ett bad.
Vi närmare undersökning visade det sig att packningen, mellan badkarets avlopp och röret som ledde vattnet ner till golvbrunnen, var gammal, torr och sprucken, så det läckte som ett såll just under badkarets avlopp.
En ny packning så var problemet löst.
Rekommenderar Frej Jonsson i Västra Frölunda eller liknande kunniga VVS-handlare!
när man tappade ur efter ett bad.
Vi närmare undersökning visade det sig att packningen, mellan badkarets avlopp och röret som ledde vattnet ner till golvbrunnen, var gammal, torr och sprucken, så det läckte som ett såll just under badkarets avlopp.
En ny packning så var problemet löst.
Rekommenderar Frej Jonsson i Västra Frölunda eller liknande kunniga VVS-handlare!
Problemet är ju att jag inte kan ha en dusch där om man en dag skulle vilja det. Det hade inte varit ett problem om arbetet utförts fackmannamässigt. Det är poängen.tank77 skrev:
Tack för era svar!