Hej,
Jag är relativt nyinflyttad i en 80-talsvilla och kommer inte ihåg all information jag fick vid inflytt (då det var så mycket och gick snabbt) och istället för att ringa förra ägaren så tänkte jag posta här och förhoppningsvis få ännu bättre svar då förra ägaren inte var speciellt tekniskt intresserad "så länge det funkar".
I badrummet lades nya klinkers p.g.a. vattenskada för ett par år sedan och i samband med det installerades vattenburen golvvärme. I "rummet" intill som är en garderob sitter ett skåp med VVS och jag skulle behöva hjälp med att få förklarat hur det funkar, om det är som jag tror eller om jag missat något
.
Och om jag förstår rördragningen rätt så bör vattnet röra sig som jag ritat pilarna?
I garderoben:
På andra sidan väggen i badrummet:
Hoppas jag kan få lite svar på mina funderingar! Nu när det börjar bli kallt ute börjar det ju kännas relevant med varma fötter
.
Tack på förhand!
/Jonas
Jag är relativt nyinflyttad i en 80-talsvilla och kommer inte ihåg all information jag fick vid inflytt (då det var så mycket och gick snabbt) och istället för att ringa förra ägaren så tänkte jag posta här och förhoppningsvis få ännu bättre svar då förra ägaren inte var speciellt tekniskt intresserad "så länge det funkar".
I badrummet lades nya klinkers p.g.a. vattenskada för ett par år sedan och i samband med det installerades vattenburen golvvärme. I "rummet" intill som är en garderob sitter ett skåp med VVS och jag skulle behöva hjälp med att få förklarat hur det funkar, om det är som jag tror eller om jag missat något
- Om jag förstår rördragningen och symbolerna rätt så bör till- och returvatten röra flöda enligt pilarna?
- Är pumpen (1) enbart för att "avlasta" cirkulationspumpen som sitter en våning ner? Då det är ett par extra meter att trycka vattnet genom rörsystemet i golvet? Om pumpen är frånkopplad - kan vatten fortfarande passera (med lägre tryck...) eller är det blockerat? Jag vet inte hur en cirkulationspump är uppbyggd...
- Jag har inte en aning om vad plaströret (2) har för funktion. Avluftning? Någon typ av säkerhetsmekanism? Systemet är ju trycksatt så känns inte som något som kan vara "öppet" som standard.
- Jag gissar att ståltråden (3) som går till "lodet" på andra sidan väggen i badrummet är någon typ av analog "sensor" för att avgöra om det finns någon värme eller ej, men det känns långsökt (och är fult...). Bättre idéer?
Edit: Har förstått det som att det är en analog givare till termostaten. Kan denna reglera temperatur utan att det finns något eldrivet reglage på termostaten?
Och om jag förstår rördragningen rätt så bör vattnet röra sig som jag ritat pilarna?
I garderoben:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra sidan väggen i badrummet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas jag kan få lite svar på mina funderingar! Nu när det börjar bli kallt ute börjar det ju kännas relevant med varma fötter
Tack på förhand!
/Jonas
Redigerat:
2 är till avluftningen, normalt stängd.
3 är känselproben till termostaten.
Cirkulations pumpen ska vara igång för att vattnet ska cirkulera i golvvärme slingorna. Antar att du bara har golvvärme i enstaka rum.
3 är känselproben till termostaten.
Cirkulations pumpen ska vara igång för att vattnet ska cirkulera i golvvärme slingorna. Antar att du bara har golvvärme i enstaka rum.
Klicka här för att svara