jo jag håller på med badrummet, måste man sätta kupor åvnför 3-5W led spottar? juxet är ju jag vet ju att det bara ska sättas led i dom men det går ju också att sätta halogen lampor då det är GU10 sockel.

jag testade att låta en led stå på i 4 timmar o den blev fesjummen...

Om man måste sätta kupor vet jag ej..men jag skulle göra det i alla fall då kostnaden är så liten för dessa grejor och man kan ha vilka lampor man vill utan att vara rädd för framtida brand.
Du vet ju att det bara ska vara led ,men ägaren efter dig kanske inte uppmärksammar detta och får allt att brinna.:confused:

sant!
har en följdfråga om man sätter en kåpa tätar den för eventuell fukt som kan slinka igenom mellan led o "led hållaren"

Du ska titta i bruxet för det armaturer du använder. Då halogen kan sättas i dessa så ska tillverkarens anvisningar följas för om de får övertäckas med isolering (F-märkningen) och hur stor potta som i så fall ska användas. Nu använder du LED och det har diskuterats hur man skulle kunna förhindra att någon sätter i halogen, så jag säger bara en "lämplig märkning" som varnar för att använda halogen, ifall installationen nu inte skulle klara halogen.

Pottor skyddar inte mot fukt. Och fukt vill du nog inte ha i innertaket! Om det är frontglas du menar så ja, det behövs normalt i ett badrum, speciellt direkt över duschen.

jag kommer byta led med IP23 klassning, då det inte står det på de jag har, och vill inte chansa.

när jag sätter pottorna kan jag såga upp hål i innertaket så pottorna går i, och skruvar dit dom. på så vis så slipper man sänka taket å mycket! är det okej att göra så?

Redigerat:
Det går bra, om du kan fiska kabel mellan pottorna på något sätt. Det beror också på om du har isolering i taket. Pottornas uppgift är att hålla undan isoleringen, så om du inte har någon isolering utan fri luft så behövs inga pottor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.