Byggahus.se

Takdusch med badkarsblandare?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag och min sambo går i tankarna på att byta ut våran badkarsblandare med tillhörande handdusch då vi vill ha takdusch.

Vi har fastnat för denna takdusch: http://www.hafa.se/sortiment-badrum/duschset/mix-round-150cc-m-duschhuvud-ø228mm

Denna har ju dock inte någon badkarsblandare. Finns det något sätt man kan montera någonting "emellan" handdusch-utgången från blandaren så att man får en badkarsventil?

Vi har letat efter badkarsblandare med takdusch men inte hittat många alls!

2. V
    Medlem Nivå 6
    OT:
    Den är misstänkt lik de vi har från Hafa.
    Takduschen är svårare att göra ren än vad de vill göra sken av. Gummiplopparna "kryper in" i munstycket så det går inte att bara torka av kalken.
    Det är även svårt att stänga vattnet helt eftersom det går att vrida på vattnet åt båda hållen beroende på om man vill ha vatten ur takduschen eller handmunstycket.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Vilka takduschar rekommenderar du då om Hafa nu inte är helt OK?

4. V
    Medlem Nivå 6
    Vet inte, har bara 2 Hafa...
    De är inte dåliga, jag tycker bara de borde vara bättre för det priset.

5. T
    Medlem Nivå 3
    Okej. Vet någon om det finns någon förgreningsventil eller ifall det finns takduschar med badkarsblandare färdigt? Hittar som sagt inte så många och då sambon är kinkig med utseendet så får man ju lite mer att välja mellan om man kan ta en vanlig takdusch och montera en förgreningsventil istället..

6. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Du kan köpa en pip som du sätter under termostaten. Sedan monterar du handduschen i underkant på pipen. Pipen är svängbar och då du svänger ut pipen över karet går vattnet den vägen. Då du viker in pipen mot väggen, går vattnet i duschen. Finns att köpa på dom flesta välsorterade för ca 500 kr. Vi startar vår badrumsrenovering nästa vecka och har valt tapwell tvm 7200 version 2 samt utloppspip från aero. (tapwell är bra svensk kvalitet, nöjda med denna sedan tidigare) Obs att den ska monteras på höjd ca 95-100 cm, beroende på höjd bad, för att funka för både bad och dusch.

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 1
    ser att du är från sthlm, blandare och pip hittar du t ex på fredells.

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 3
    Tack!
    Ska söka på utloppspip, det var väl det ordet jag inte visste förut vad det hette. Nu får jag massor med resultat :)
    Ska kolla på Aero också. Är det denna? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/utloppspip-till-termostatblandare-gelia-aero

Ska också kolla på Tapwell. Visst är Hafa också svenskt?

9. H
    Medlem Nivå 1
    Länken går till den utloppspip vi har valt. tycker att den är stilren, funkar bra med tapwell och säkert med hafa oxå.

• Laddar…