Vi planerar att bygga en toalett i ett utrymme som ursprungligen varit ett garage. Bottenplattan är inte isolerad. Vi tänkte göra följande:

• Isolera golvet med 30 mm cellplast 150, förutom där duschen ska vara
  • Gjuta upp c:a 2 cm ovanpå cellplasten
  • Spackla fall i duschen
  • Lägga våtrumsspärr på alla väggar samt på golvet där duschen ska stå
  • Kakla väggar och klinkra golvet

Förslaget att endast lägga våtrumsspärr under duschen fick vi av en golvläggare som sa att om plattan är oisolerad ska man inte våtrumsspärra hela toalettgolvet då eventuell markfukt(?!) i så fall inte kan ta vägen nånstans.

Mina frågor till panelen:

1. Är det vettigt att försöka göra badrummets golv något varmare med några cm cellplast?
2. Stämmer det verkligen att man inte ska våtrumsspärra hela golvet i ett badrum om plattan under är oisolerad?
3. Funkar cellplasten inte som en slags fuktspärr så att man ändå inte släpper igenom eventuell "markfukt" underifrån?

Ingen som har något svar på nån av frågorna ovan?

1. Isolering är (nästan) alltid bra. Hur mycket bättre det blir av bara ngn cm vågar jag inte ha ngn. åsikt om, du kanske borde överväga att lägga golvvärme. Jag tror att med 30mm frigolit så får du en acceptabel, men inte bra värmekonomi.
2. Han kan nog ha rätt. Principen är att om man har fuktvandring utifrån och in, så skall man inte fuktspärra, man kan då fuktspärra en bit runt golvbrunnen i duschen. Och man brukar säga att detta gäller om man har en osiolerad platta. Hur väl detta om fuktvanding gäller för en garageplatta, som ju typiskt inte ligger under marknivå, vet jag inte. Men troligen skall den ses som fuktutsatt utifrån.

3 frigolit på ovansidan av plattan antar jag att det gäller här. Har ingen aning om hur man skall resonera där. De moderna plattor som gjuts idag, men 20 - 30 cm frigolit under plattan, anses som torra, dvs. man anser inte att det förekommer en fuktvanding upp genom en sådan platta.

gör det ordentligt. bila upp plattan och isolera 200mm och golvvärme. vet inte hur hållbart det är att gjuta 2cm! på cellplast men verkar i ostadigaste laget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.