Byggahus.se

Koppla liten bubbelbadkar till bastuns uttag!

1. L
    Medlem Nivå 4
    Har en lite bastu som det är fram draget el till, det sitter en rund metalldosa med koppligra där man sticker in el kabeln och skruvar åt en huvud som gängar sig ner och spänner fast kabeln.
    När jag flyttade in så använde före ägare 3 faser för sitt aggrigat, jag byte aggrigat då den var gammal och luktade apa till ett mindre, den kör jag på 2 faser, nu undrar jag om jag kan koppla mitt nya badkar /dusch/bubbel till detta uttag.
    Det är vad som krävs enligt specen
    Anslutningar:
    220VAC, 50 Hz, 10A

Vad står 50 HZ för ?

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Om installationen är så gammal att du bytt ett bastuaggregat, så är nog risken stor att det inte går utan vidare åtgärder.
    I princip borde det gå att kombinera badkar med bastuaggregat, MEN badkaret måste ha jordfelsbrytare och med en gammal installation är det troligt att det saknas idag. Det är också frågan om det gamla aggregatet gick på ren 3-fas eller om det finns en Nolla framdragen.
    50 Hz står för 50 Hertz och betyder "Växelström med 50 cykler/sekund" och det är vad vi normalt har i våra bostäder.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt äldre bastuaggregat går/gick ofta på ren trefas 400V, i så fall saknas en tråd i dosan, för att du skall kunna ta ut 230V till karet.

Och jordfelsbrytare är ett absolut krav till ditt kar, oavsett om det matas via bastun eller ej.

Din bastumatning är med stor sannolikhet säkrad med 3x 16A säkringar. Ditt badkar skall ha 10A. Det är lite tveksamt om det är OK att mata badkaret från en 16A matning. Det finns regeltolkningar åt båda håll på den frågan.

Redigerat 18 mar 2015 11:36
  4. L
    Medlem Nivå 4
    Får ta ditt in elektriker, som får kolla på det, står inget om jordfelsbrytare i manualen så vet inte om det behövs.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jordfelsbrytaren har inget med tillverkarens anvsiningar att göra. Det är en allmän elsäkerhetsregel, som är extra tydlig för våtrum. Dvs. den är ett krav oavsett om det står något i manualen eller ej. Den gäller så fort du gör någon ändring eller nyinstallation av el i ett badrum.

• Laddar…