2 516 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Sätta plattor i badrum. Fogar blir bredare upptill?
Sida 1 av 2
Håller på att göra mitt egna badrum. Det blir snyggt. Men jag ser att fog bredden blir 4~5 mot taket istället för 3 mm som det är vid golvet där jag börjar.
Är det för att jag börjar från sidan?
Borde jag dra ett lodrett streck och alltid utgå från mitten av väggen när jag sätter nästa rad?
Då kanske jag lyckas bättre med att hålla rätt fogbredd. Eller har ngn ett bättre tips?
Är det för att jag börjar från sidan?
Borde jag dra ett lodrett streck och alltid utgå från mitten av väggen när jag sätter nästa rad?
Då kanske jag lyckas bättre med att hålla rätt fogbredd. Eller har ngn ett bättre tips?
Ja, givetvis drar du ett lodrätt streck mitt på väggen eller använder en laser, följ sedan strecket och håll koll på att fogbredden är densamma på alla fogar. I ditt fall har du vandrat utåt åt sidorna och fått fogarna att öppna sig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 591 inlägg
Är det inte vattenskurna plattor måste man även parera för skillnader på plattorna så att man sprider ut korrektion över flera fogar
Renoverare
· Stockholm
· 20 591 inlägg
Nja, det finns även kakelplattor som är vattenskurna, dessa har alltid samma mått
Renoverare
· Stockholm
· 20 591 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 591 inlägg
Vi körde 2mm på vårt kakel, icke vattenskuret. Noggrannhet och vara noga med att planera för avvikelsen på plattorna så blir det bra