Håller på att göra mitt egna badrum. Det blir snyggt. Men jag ser att fog bredden blir 4~5 mot taket istället för 3 mm som det är vid golvet där jag börjar.
Är det för att jag börjar från sidan?
Borde jag dra ett lodrett streck och alltid utgå från mitten av väggen när jag sätter nästa rad?
Då kanske jag lyckas bättre med att hålla rätt fogbredd. Eller har ngn ett bättre tips?

T
Ja, givetvis drar du ett lodrätt streck mitt på väggen eller använder en laser, följ sedan strecket och håll koll på att fogbredden är densamma på alla fogar. I ditt fall har du vandrat utåt åt sidorna och fått fogarna att öppna sig.

Är det inte vattenskurna plattor måste man även parera för skillnader på plattorna så att man sprider ut korrektion över flera fogar

Jag förstår inte vad du menar, vadå "fogbredden blir 4-5", den blir väl vad du gör den till, inget annat, eller?

S
AndersMalmgren skrev:
Är det inte vattenskurna plattor måste man även parera för skillnader på plattorna så att man sprider ut korrektion över flera fogar
tänker du på stenplattor?

Nja, det finns även kakelplattor som är vattenskurna, dessa har alltid samma mått

S
AndersMalmgren skrev:
Nja, det finns även kakelplattor som är vattenskurna, dessa har alltid samma mått
sicken produktionskostnad på sån skit

Blir ju mer och mer vanligt då kraven på precision höjs.

Jag menar att man sätter 3 mm som fog. Men när jag satt upp mot taket blir fogarna större. Dvs 4~5mm. Nu provade jag med ett lodrätt streck på vägen och då blev det bättre

SBH skrev:
sicken produktionskostnad på sån skit
Jag gillar vanliga plattor bättre, blir för platt med vattenskurna

Det är nog inte plattornas fel att jag får lite olika fogbredder:)

R
skär ut nya plattor då som är tex 2mm bredare så tar de mer utrymme och då får 3mm kvar som du vill.

Du har börjat med hel platta vid ett hörn antar jag?

S
AndersMalmgren skrev:
Jag gillar vanliga plattor bättre, blir för platt med vattenskurna
i fogarna kommer ju inte skillnad synas. mera handhavande fel. att man inte gör en linje, att bruket "rinner".
inte ofta man lägger klinkers eller kakel med 2mm snöre. mera man lägger stenplattor med 2mm snöre

Vi körde 2mm på vårt kakel, icke vattenskuret. Noggrannhet och vara noga med att planera för avvikelsen på plattorna så blir det bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.