Hej Forumet.

Har lagt ett par km silikonfog vid det här laget, men idag misslyckades jag med en fog :banghead:. När jag skulle lägga ny maskeringstejp, för att göra om och rätt, så fäste ju inte tejpen. Det blir ju som en hinna på underlaget.
Vad använder jag för lösningsmedel för att få bort hinna. Jag vill inte få bort hela fogen, bara hinnan. Gnugga har jag redan gjort, och sen gnuggade jag 10ggr till. Men hinnan är kvar...

Tack på förhand :)
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Dels finns det speciell silikonborttagning. Kolla i kakelbutiker eller färghandel.

Jag har fått tipset att använda T sprit. Om hinnan är väldigt tunn så går den att gnugga bort med T sprit. Den blir alltså inte löst av spriten, men den lossnar.

Jag har då först kört med rakbladsskrapa, riktigt hårt, tills absolut inget mer lossnar. Därefter T sprit.

Men jag tror att du kanske bör ta bort hela eller mycket av fogen innan du lägger på mer. För det finns absolut ingenting som fäster på härdad silíkon, inte ens ny silikon (har det sagts, jag har inte provat).
 
  • Gilla
mångsysslaren
  • Laddar…
Hmm... Jag har hört om T-sprit också. Ska nog testa det.
Jag har skurit bort så mycket det går, men hinnan rår man ju inte på, ens med tunnaste rakblad. Det blir ju som man dragit på silikonolja som man gör på gummilisterna på bilen inför vintern. Men att silikon inte skulle fästa på silikon, är du verkligen säker på det? Enligt grundskolans undervisning ska ju lika lösa lika, dvs det enda som fäster på silikon är silikon..... Eller tänker jag fel?
Silikon är ju ett riktigt mirakel när det appliceras snyggt, men f-n vad tidskrävande när det inte blir som man tänkt sig.
 
I
Ahlin skrev:
Hej Forumet.

Har lagt ett par km silikonfog vid det här laget, men idag misslyckades jag med en fog :banghead:. När jag skulle lägga ny maskeringstejp, för att göra om och rätt, så fäste ju inte tejpen. Det blir ju som en hinna på underlaget.
Vad använder jag för lösningsmedel för att få bort hinna. Jag vill inte få bort hela fogen, bara hinnan. Gnugga har jag redan gjort, och sen gnuggade jag 10ggr till. Men hinnan är kvar...

Tack på förhand :)
Prova med ättika.
 
Men ättikalukten som uppstår vid appliceringen är en konsekvens av polymericeringen, som sker vid härdningen av silikonet och är inte ett lösningsmedel... Om jag förstått det hela rätt :) men jag är å andra sidan inte kemiingenjör...
 
I
Ahlin skrev:
Men ättikalukten som uppstår vid appliceringen är en konsekvens av polymericeringen, som sker vid härdningen av silikonet och är inte ett lösningsmedel... Om jag förstått det hela rätt :) men jag är å andra sidan inte kemiingenjör...
Jag menade "prova med ättika". Att torka bort hinnan med.
 
Ja, men jag tänkte att det inte skulle lösa den kemiska bindningen överhuvudtaget. Som jag förstått det är ättiksyra ett resultat av den kemiska reaktionen mellan polymer och syre, och därmed inte ett lösningsmedel... men jag ska prova...
 
H
Jag använde kemisk ren aceton. Det fungerade för mig.
 
Aha... Det har jag på lagret, så det får jag lov att testa! Drar man fingret över ytan känns den ju fettig, så jag tänkte att nått borde ju kunna lösa hinnan... Men jag ska absolut testa det. Tack!
 
  • Gilla
Tomten5
  • Laddar…
H
Ahlin skrev:
Aha... Det har jag på lagret, så det får jag lov att testa! Drar man fingret över ytan känns den ju fettig, så jag tänkte att nått borde ju kunna lösa hinnan... Men jag ska absolut testa det. Tack!
Ta en bit av en diskduk, så håller du fast mer aceton och så kan du gnugga lite hårdare.
Den är mjuk och håller ihop.
 
  • Gilla
Landmer
  • Laddar…
H
Gick det bra ?
 
Har inte testat ännu, jag ska dit först på tisdag. Jag återkommer med feedback så snabbt jag vet :)
 
  • Gilla
Landmer
  • Laddar…
Mikael_L
Ahlin skrev:
Enligt grundskolans undervisning ska ju lika lösa lika, dvs det enda som fäster på silikon är silikon..... Eller tänker jag fel?
Det är ju inte säkert att ny silikon fäster mot härdad. Det är nog ganska olika ämnen före och efter härdningen, dvs det sker något kemiskt.

Du löser ju t.ex. inte härdad betong med nyblandad, det blir ingen rent kemisk bindning mellan olika skikt.

Samma med vulkat gummi.


Alltså, jag har egentligen inte koll på hur det funkar med silikon, men jag anser att det inte går att anta att ny silikon förenar sig med den gamla härdade utifrån tanken "lika löser lika".
 
Du kanske är något på spåret där... Jag måste kolla upp det mer noggrant... Jag återkommer med resultatet av mina efterforskningar. Det kanske inte är världens största gåta att knäcka, men intressant. Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt
 
H
Silikon är speciellt, det är svårt att få något som fäster silikon.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.