3 880 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Hur får jag loss golvbrunnen?
Hej på er.
Jag håller på att riva mitt badrum och har just bilat loss golvbrunnen som låg ca 15cm ner i golvet. Jag har varit lite feg när jag bilat eftersom jag har vattenburen golvvärme som jag inte riktigt vet vart den går runt brunnen. Brunnen sitter nu löst och sitter bara fast i avloppsröret. Jag har två frågor till er kring detta.

Hälsn.
Peter
Jag håller på att riva mitt badrum och har just bilat loss golvbrunnen som låg ca 15cm ner i golvet. Jag har varit lite feg när jag bilat eftersom jag har vattenburen golvvärme som jag inte riktigt vet vart den går runt brunnen. Brunnen sitter nu löst och sitter bara fast i avloppsröret. Jag har två frågor till er kring detta.
- Hur får jag bort brunnen från röret?
- Vilken typ av brunn är bäst att sätta dit med tanke på avloppsrörets placering?

Hälsn.
Peter
Redigerat:
Hej igen.
Går det inte att dra bort brunnen från röret som på moderna grejor eller är det limmat på något vis?
När brunnen väl är borta så är det cirka 20cm från golvkant ner till centrum av röret så jag tänkte använda en Purus Brage brunn med utloppet nedåt och sedan köra en 90 graders böj för att ansluta till avloppet.
Verkar detta vettigt??
Går det inte att dra bort brunnen från röret som på moderna grejor eller är det limmat på något vis?
När brunnen väl är borta så är det cirka 20cm från golvkant ner till centrum av röret så jag tänkte använda en Purus Brage brunn med utloppet nedåt och sedan köra en 90 graders böj för att ansluta till avloppet.
Verkar detta vettigt??
Ja då har jag bilat en hel del till och kapat röret med tigersåg dikt mot brunnen.
Nu sitter ju en bit från brunnsröret kvar i avloppsröret ca 8cm in.Jag kommer att bila sönder min golvvärme om jag bilar mer längs röret.
Så min undring är och man kan ta typ en Frenco övergångskoppling mellan det gamla röret (ca 92mm) och det nya 75mm röret? Bifogar en bild på eländet.

Nu sitter ju en bit från brunnsröret kvar i avloppsröret ca 8cm in.Jag kommer att bila sönder min golvvärme om jag bilar mer längs röret.
Så min undring är och man kan ta typ en Frenco övergångskoppling mellan det gamla röret (ca 92mm) och det nya 75mm röret? Bifogar en bild på eländet.

Klicka här för att svara