Hej
Någon som vet om det går själv att laga denna blandare, det går inte att justera vattnet, den lilla röda knappen sitter helt fast, och går inte att vrida vredet på sidan av blandaren.
Går bara att öppna vattnet och stänga.
Vill helst inte köpa ny blandare pga toaletten kommer ändå renoveras helt nästa år.

• Kromad blandare med fast röd knapp och orörligt sidovred på en randig väggbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja, allt kan du laga själv. På detta forum kommer du få massor av bra tips!
Brukar gå att lirka loss ratten, fram och tillbaka med lagom mycket kraft. Har säkert sått väldigt länge på samma temp därför har den ”kalkat fast”
Bara att testa, annars får du öppna blandaren.

• Gilla
LordTTK
  • Laddar…
Det @LordTTK är lite missvisande i det här fallet. Försökte få bort kranarna på det sättet. Det gick inte.

Man ska ta bort den lilla ”silver” täcklocket först (finns två små uttag där man kan bända med en liten skruvmejsel). Locken är lätta att få bort. Sedan sitter det en skruv i mitten.

L LordTTK skrev:
Hej
Någon som vet om det går själv att laga denna blandare, det går inte att justera vattnet, den lilla röda knappen sitter helt fast, och går inte att vrida vredet på sidan av blandaren.
Går bara att öppna vattnet och stänga.
Vill helst inte köpa ny blandare pga toaletten kommer ändå renoveras helt nästa år.
Hej, lånar denna gamla tråd lite. Hur gick det för dig? Vad bytte du och vilka verktyg hade du till hjälp?
Mitt lock sitter som berget och likaså på termostatsidan. Vågar inte ta mer, rädd för att skada rören i väggen.
//M

7 70-talaren skrev:
Hej, lånar denna gamla tråd lite. Hur gick det för dig? Vad bytte du och vilka verktyg hade du till hjälp?
Mitt lock sitter som berget och likaså på termostatsidan. Vågar inte ta mer, rädd för att skada rören i väggen.
//M
Hej,

Det gick utmärkt. Jag tog aldrig bort det stora locket på vänster sida. Det behövs inte. Man får ur alla delar om man tar bort rattarna. Dom små täcklocken är borttagna på bilden:
Demonterad Mora blandare med avlägsnade små täcklock och synliga delar för underhåll.
Skapa konto

w3vdKTW

Jag tog bort dom små locken ifrån min kran och tog en bild inkl. det väldigt avancerade verktyget:crysmile:. Det finns små gropar som är svåra att se i kranen där man sticker in skruvmejseln.
Två avlägsnade täcklock och en skruvmejsel på ett träbord, använda för kranunderhåll.
Skapa konto
w3vdKTW

Sedan får man sänka ner dom i citronsyra för at lösa upp kalken. Tror jag köpte en gul plastcitron på ICA och hällde upp det i en skål. Delarna sitter i hopp så väl av kalken att man tror att det är en del.
Den långa delen i bilden kan delas på fler ställen men jag tog ingen bra bild:

Bild på demonterad kran med olika delar uppställda på rad, inklusive en citronsyralöst ventilkägla, på en ljus bakgrund.

Delar från en kran upplagda i rad: liten metallplugg, skruvad anslutning, hexagonal koppling, genomskinligt vred och täcklock.

Har fungerat bra sedan dess.

Jag bytte även käglan i på/av kranen:
Mora Ventilkägla G½ m slits. skaft f ö-stycke M20x1.5,G½ & M22x1
Leverantörens artikelnummer 745035545
Varumärke Mora
Dimension (") ½
RSK: 8591301

Det räcker att byta packningen men tror att det bara går att köpa hela käglan.

Hoppas du lyckas!

Imgur länkar ifall bilderna försvinner:
https://imgur.com/a/EeQc5hF

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tackar och bugar.
Mitt största problem är att jag inte kan vrida termostaten så att jag kan få varmvatten.
Får börja plocka isär och se.

Vilket underbart svar!

M Mike7000 skrev:
Hej,

Det gick utmärkt. Jag tog aldrig bort det stora locket på vänster sida. Det behövs inte. Man får ur alla delar om man tar bort rattarna. Dom små täcklocken är borttagna på bilden:
[bild]
[bild]

Jag tog bort dom små locken ifrån min kran och tog en bild inkl. det väldigt avancerade verktyget:crysmile:. Det finns små gropar som är svåra att se i kranen där man sticker in skruvmejseln.
[bild][bild]

Sedan får man sänka ner dom i citronsyra för at lösa upp kalken. Tror jag köpte en gul plastcitron på ICA och hällde upp det i en skål. Delarna sitter i hopp så väl av kalken att man tror att det är en del.
Den långa delen i bilden kan delas på fler ställen men jag tog ingen bra bild:

[bild]

[bild]

Har fungerat bra sedan dess.

Jag bytte även käglan i på/av kranen:
Mora Ventilkägla G½ m slits. skaft f ö-stycke M20x1.5,G½ & M22x1
Leverantörens artikelnummer 745035545
Varumärke Mora
Dimension (") ½
RSK: 8591301

Det räcker att byta packningen men tror att det bara går att köpa hela käglan.

Hoppas du lyckas!

Imgur länkar ifall bilderna försvinner:
[länk]
Måste man stänga av vattnet till badrummet om man skall ta bort tempvredet?

K Kane skrev:
Måste man stänga av vattnet till badrummet om man skall ta bort tempvredet?
Ja. Det är jag övertygad om. Blandningen sker först och sedan kommer avstängningskranen. Om man öppnnar blandaren så kommer det att spruta vatten.

Orsaken till att den kärvar är säkert att den har kalkat igen. Bara att ta i sär. Göra rent och montera igen. Min hade varit fast på samma temperatur i säkert 5 år. Nu fungera den fint.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Vilket underbart svar!
Tack :)

Fick göra om det efter 4 år. Tog en bild innan och efter behandling med citron flaska ifrån Ica. Väntade 1.5 timmar men det var lite onödigt mycket. En timme räcker nog.

• Nedmonterad ventil med metalliska och plastdetaljer innan och efter behandling, liggande på ett träbord.
  • Kopparrör och tillhörande delar på en träyta, före behandling med citronflaska. Rör, skruvar och kopplingar är synliga i bilden.
  • Gilla
  • Älska
ådal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.