Hej!
Jag har köpt en Mora Cera B5 med en softpex 10 mm slang på Bauhaus. I nuläget sitter det en 10 mm mässingskoppling där den nuvarande armaturen är inkopplad med en mutter. Vattenröret på andra sidan har diametern 12 mm. Tacksam för tips hur man får ihop det hela.
Mvh Carl
Jag har köpt en Mora Cera B5 med en softpex 10 mm slang på Bauhaus. I nuläget sitter det en 10 mm mässingskoppling där den nuvarande armaturen är inkopplad med en mutter. Vattenröret på andra sidan har diametern 12 mm. Tacksam för tips hur man får ihop det hela.
Mvh Carl
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 390 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 390 inlägg
Jag röstar på att du sågar bort dom gamla kopplingarna och sätt två nya vatette rak 12-10mm klämringskoppling, putsa bort färgen med fint sandpapper just där kopplingarna hamnar.
Stödhylsa i 12mm röret skadar aldrig på gamla rör och kostar lite.
Stödhylsa i 12mm röret skadar aldrig på gamla rör och kostar lite.
Det sitter ju redan Vatette-kopplingar...Rickard. skrev:
Men det som är värt att veta nu är om det är 10mm muttrar eller 12mm muttrar i ovankant.C Cewed skrev:
Kan du fota ovanpå översta muttern?!
Det skulle underlätta!
Eller går det att utläsa 10 eller 12 på texten på översta muttern?
Krilleman skrev:
Då köper du en ny rak 10mm Vatette-koppling men du använder endast mutter + kona som passar direkt på befintliga kopplingar.C Cewed skrev:
Tex här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-skarv-10/
Följ monteringsanvisningen:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilseleddes av den video från Gustavsberg som visar att man sticker ner den änden på softpexröret i en koppling med på redan påskruvad Mutter. Nu klarnar bilden att klämringarna redan var dolda under muttern. Vad jag nu förstår så fungerar den metalliska delen av Softpexröret som en vanlig rördel där klämringen fastnar när man skruvar åt muttern mot kopplingen och sluter tätt. Någon stödhylsa behövs heller ej för att metalldelen är tillräckligt hållfast.Krilleman skrev:
Klicka här för att svara