Hej

Jag håller på renovera huset, och har ett gäst wc som knappt används. Jag har hört samt läst att det går att lägga det nya kaklet direkt på det gamla (om vissa kriterier stämmer överens, t.ex gamla kaklet sitter tillräckligt bra osv)

Så nu till min fråga: Hur gör jag med golvbrunnen? Går det att använda den befintliga?
Om jag lämnar den gamla brunnen kvar kommer det ju bli en kant ner från plattorna till brunnen. Blir jag tvungen att laga dit en ny brunn? isf måste jag ju förstöra golvet för att få ut den gamla vilket leder till ojämn yta som i sin tur leder till mera arbete.

Tack på förhand
Mvh Jocke

Redigerat:
Jag är ju som JAG är, och hade säkert rivit ut och renoverat allt från scratch...
Men om man kan tänka sig att leva med en gäst-WC som knappt används och är väl förtrogen med förutsättningarna (t.ex. en gammal golvbrunn före -95, ev. vattenledningsgenomföringar genom golvet och liknande som inte skulle vara OK med dagens regler), så visst går det att lösa utan att riva bort hela brunnen. Det är ju bara slukristen (ramen och det lösa gallret) som du behöver få loss försiktigt utan att förstöra tätskiktet, och ersätta med en ny på den högre nivån. I värsta fall kanske t.o.m. låta ramen vara kvar och lägga en ny över den gamla. Kommer ju att se lite knäppt ut om man lyfter på gallret, men fungerar nog.

T
Som sagt, bara att lägga en ny slukrist (klinkerram) ovanpå den gamla, inga konstigheter.

Och det heter klinker inte kakel, kakel sätter man på väggar;)

• Gilla
EmmBe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.