5 551 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Fogen ser ut som om den blandats med sockerdricka. Hur fixa?
Vi har idag fogat mellan kakelplattorna med en rätt mörk fog som sattes för andra gången. Första gången fick vi skrapa bort fogarna igen eftersom resultatet blev på tok för ljust och därtill flammigt och vi misstänkte att vi använt för mycket vatten när vi rengjort dem. Den här gången vred vi ur trasorna tills det dammade om dem och allt såg ut att vara frid och fröjd tills fogen torkat. Då såg den ut så här:
Förutom att fogen även denna gång blivit ljusare än vi tänkt oss så har den nu också små bubblor överallt!
Vad kan vi göra för att fixa åtminstone bubblorna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom att fogen även denna gång blivit ljusare än vi tänkt oss så har den nu också små bubblor överallt!
Vad kan vi göra för att fixa åtminstone bubblorna?
Oj, men är det rätt mängd vatten? Fogning brukar ju bara lätt, men man måste vara rättså noggran att få in tillräckligt. Lägg i mer, skulle jag säga. Det ser ut som att ni inte fått dit tillräckligt.
Det brukar finnas små teststavar där man ser färgen jättebra. Ett tips är att ta med fyra st plattor och titta mot en sådan test stav.
Det brukar finnas små teststavar där man ser färgen jättebra. Ett tips är att ta med fyra st plattor och titta mot en sådan test stav.
Redigerat:
Jodå, jag använde köksvågen, som mäter på grammet. Jag gjorde den lite lösare (10 g vatten mer på 2000 g bruk) än snittvärdet, men låg fortfarande gott och väl inom rekommenderat intervall.
Möjligen skulle det kunna vara så att jag inte lyckats "tömma" fogbrädan och att en del fogmassa där har torkat mer än den borde innan den slutligen har hittat ned i nån fog... Men då borde det inte finnas så många områden med bubblor som det gör?
Får väl köpa lite mer fogbruk och lägga på även om det svider i snåltarmen att behöva köpa två kilo när man bara behöver kanske ett hekto.
Möjligen skulle det kunna vara så att jag inte lyckats "tömma" fogbrädan och att en del fogmassa där har torkat mer än den borde innan den slutligen har hittat ned i nån fog... Men då borde det inte finnas så många områden med bubblor som det gör?
Får väl köpa lite mer fogbruk och lägga på även om det svider i snåltarmen att behöva köpa två kilo när man bara behöver kanske ett hekto.
Vad heter fogbruket, vilket fabrikat och kulör på fogen?
Tar typ 24 timmar innan man ser det slutgiltiga resultatet men dagens fogbruk är ganska värdelösa då det är lätt att dom blir flammiga även om man följer alla instruktioner.
Något som är viktigt är att man låter fixet torka riktigt ordentligt, minst 24 timmar innan man fogar då fixet annars kan missfärga fogbruket. Sedan är det skillnad hur hård plattan är, ju hårdare plattan är desto mindre suger den ur fukten av fogbruket och därmed blir fogen ljusare.
Ibland råkar man ut för riktiga skitplattor som gör att fogen blir helt flammig.
Tar typ 24 timmar innan man ser det slutgiltiga resultatet men dagens fogbruk är ganska värdelösa då det är lätt att dom blir flammiga även om man följer alla instruktioner.
Något som är viktigt är att man låter fixet torka riktigt ordentligt, minst 24 timmar innan man fogar då fixet annars kan missfärga fogbruket. Sedan är det skillnad hur hård plattan är, ju hårdare plattan är desto mindre suger den ur fukten av fogbruket och därmed blir fogen ljusare.
Ibland råkar man ut för riktiga skitplattor som gör att fogen blir helt flammig.
Nu tror jag att tank77 har bättre koll på detta än mig, men jag har fogat en del, och jag vill påstå att det där är ett resultat av att ni arbetat för långsamt och inte riktigt vart noggranna nog. Detta hade kunna lösts genom att man fogar 1, max 2 m2 åt gången, sedan går man på där man började med fogsvampen och geggar försiktigt ut all fog, därefter synar man och lagar de hål man ser, sedan tvättar man rent, sedan fortsätter man. Det är min melodi och det funkar för mig. Sedan anser jag att det är ett måste att man har en bra fogsvamp med balja. KGC är bäst tycker jag.
På hinken som fogen kom i så står det att man kan börja grovrengöra efter 15-30 och den tiden höll vi. Däremot synade vi inte fogen. Den såg ju fin ut när den var våt så vi trodde att den skulle göra det efteråt också.Manberg skrev:
Att använda kakelfog på en klinkersplatta som ni har gjort är ingen god ide, tar en evighet för kakelfogen att torka då. Det ni skulle ha haft är en klinkersfog som har större ballast i sig vilket Bostik har i sitt sortiment men med det sagt så är Bostik produkter rena rama skiten.
Jag har upplevt att tiden som står på baksidan av säckarna/förpackningarna är felaktiga, man ska alltid vänta för lång tid anser jag. Jag skulle generellt säga MAX 15 minuter från det man börjar, men det är jag och mina erfarenheter. Sen varierar detta förstås med vad man har för platta, men även på olika fabrikat.